Ik ga deze uitspraak in zijn sterkte laten zoals ze is. Het is een uitspraak die je een seconde doet stilstaan. Je beseft snel dat er waarheid in zit. Die wringt met wat ons opgedrongen is: 'Mijn auto, mijn vrijheid', toch? Ik hou van zulke uitspraken die even de bestaande denkkaders door elkaar schudden, om dan op zoek te gaan naar nieuwe. Gedeelde mobiliteit is daar eentje van, een Way To Go ;-)
Ik vond het heel boeiend om op te zoeken wie deze André Gorz precies was en wat hij in 1973 schreef over de maatschappelijke impact van de auto en hoe die onze maatschappij heeft overgenomen.
Hier een stukje:
"Het ergste aan auto’s is hun gelijkenis met kastelen of villa’s aan zee. Het zijn luxegoederen die uitgevonden werden voor het exclusieve genot van een zeer rijke minderheid. In concept en aard waren ze nooit voor de gewone bevolking bestemd, dit in tegenstelling tot de stofzuiger, de radio of de fiets, die hun gebruikswaarde blijven behouden zodra iedereen er een heeft.
De auto daarentegen is, net als de villa aan zee, alleen wenselijk en nuttig als de grote massa van de bevolking er geen heeft. Het is een luxegoed. De essentie van luxe is dat het niet kan worden gedemocratiseerd. Zodra iedereen een bepaalde luxe kan genieten, heeft niemand er nog voordeel bij. Integendeel: iedereen bedriegt en frustreert de anderen met zijn bezit en wordt op zijn beurt bedrogen en gefrustreerd."
File aan de grenspost Bergh tussen ‘s Heerenberg (NL) en Emmerik (D) in mei 1969. Foto: Eric Koch/Anefo/Nationaal Archief
Te veel, te groot, te druk,... 'te' is niet goed, behalve in 'tevreden' ;-)
Tijd om wat evenwicht te zoeken in het aantal auto's en autoritten. Daarvoor moeten er ook andere mobiliteitsknopen ontward worden: prioriteit geven aan veilige voet -en fietspaden en degelijk openbaarvervoer bijvoorbeeld.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie!