Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.
Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele
uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer.
Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen.
Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief:
Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio.
Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij
op de kaart te zetten.
Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen.
Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin zin brandstof/elektriciteit inbegrepen, evenals verzekering en onderhoud.) Vaak betaal je ook iets voor de tijd dat je de auto gebruikt. Dat is niet zo bij de Partago-formule en ook niet altijd bij particulier delen via Cozywheels.
PARTICULIER AUTODELEN
COZYWHEELS > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren:
op kaart Aarschot enkel nog onze 2 cargofietsen, in ruimere omgeving 2 wagens in Begijnendijk
09 242 32 79
DÉGAGE! > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren.
Je hebt dan ook toegang tot alle particuliere deelwagens in Vlaanderen.
Momenteel is er nog geen groepje opgestart in Aarschot. Jij kan de eerste zijn!
AUTODELEN ZONDER ABONNEMENT
PASHUYSEN SHARE > aan industrieterrein, Group Pashuysen (Gastons Geenslaan 10-12,
nabij containerpark)
+32 16 56 70 84
https://www.pashuysen.be/group-pashuysen-share/AUTODELEN MET ABONNEMENT
CAMBIO > momenteel 5 Cambio deelwagens in Aarschot: parking Centrum in de Demervallei / Albertlaan / Rillaar, Kortakker 6 / Ourodenbergstraat 212 / August Reyerslaan
+32 9 242 32 17
Voor een abonnement heb je keuze uit 3 formules, afhankelijk van hoeveel km je gemiddeld
maandelijks zal rijden.
gemiddeld 50 km/maand
gemiddeld meer dan 50 km/maand en minder dan 300 km/maand
gemiddeld meer dan 300 km/maand
Wat achtergrond over doelstellingen:
Momenteel zijn er in Aarschot 6 deelwagens op 30 000 inwoners.
Dat komt neer op 2 deelwagens per 10 000 inwoners.
Tegen 2030 zouden dat 2 deelwagens per 1000 inwoners moeten zijn (= 60 deelwagens)
als we klimaatambitie op lokaal niveau voldoende ambitieus aanpakken*.
Het Aarschotse autodeel-actieplan mikt op 26 deelwagens tegen eind 2024. Dat aantal kan 1% van het totaal aangeschreven privéwagens verminderen en zou een verdienstelijke stap vooruit zijn. Ik zie echter nog onvoldoende communicatie en promo rond autodelen in onze gemeente. Mede daardoor blijf ik schrijven aan dit blog ;-)
Lokale besturen kunnen een grote rol spelen bij de uitbouw van een aanbod aan autodelen. Dat gaat onvoorwaardelijk samen met een degelijke en veelvuldige communicatie rond autodelen, ook over het particulier delen van wagens. Eén deelwagen vervangt doorgaans 5 tot 10 personenwagens in privé-bezit. Dit biedt steden o.a. de kans om publieke ruimte die momenteel ingenomen wordt door geparkeerde wagens een andere bestemming te geven.
*De doelstelling van minstens twee deelauto's per duizend inwoners valt binnen het Lokaal
Energie- en Klimaat Pact (LEKP) dat lokale besturen kunnen tekenen om het voortouw te
nemen in de energie- en klimaattransitie. Ze krijgen daarvoor middelen om de noodzakelijke
versnelling hoger te schakelen, aldus Bart Somers, Vlaams minister van Binnenlands bestuur.
Aarschot tekende wél de eerste versie van het LEKP. De verscherpte versie 2.0 werd niet ondergetekend. Helaas. Dat betekent niet dat we daardoor minder ambitieus moeten zijn: zowel burgers als beleid kunnen samen #goedopweg gaan.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie!