Doorgaan naar hoofdcontent

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.    

(prijzen laatst aangepast op 19 september '23 )

Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele

uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer.


Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen.


Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief:

Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio.

Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij

op de kaart te zetten.

Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen.

Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin zin brandstof/elektriciteit inbegrepen, evenals verzekering en onderhoud.) Vaak betaal je ook iets voor de tijd dat je de auto gebruikt. Dat is niet zo bij de Partago-formule en ook niet altijd bij particulier delen via Cozywheels.

PARTICULIER AUTODELEN

COZYWHEELS > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren:

op kaart Aarschot enkel nog onze 2 cargofietsen, in ruimere omgeving 2 wagens in Begijnendijk

hello@cozywheels.be

09 242 32 79

https://www.cozywheels.be/

financierings

bijdrage 

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

eenmalig waarborg aan eigenaar te betalen (bv. 75 euro) die je terugkrijgt als je de autodeelgroep verlaat

€ 25 / jaar

per gezin

aan platform

Cozywheels

/

soms niets,

soms per dag

bv. 8 euro

varieert per

auto tussen

0,20 euro

en 0,45 euro /

km



DÉGAGE! > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren.

Je hebt dan ook toegang tot alle particuliere deelwagens in Vlaanderen.

Momenteel is er nog geen groepje opgestart in Aarschot. Jij kan de eerste zijn!

info@degage.be 

https://www.degage.be/

financierings

bijdrage 

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

eenmalig waarborg van 75 euro die je terugkrijgt als je de autodeelgroep verlaat

€ 35

/

/

€  0,37 (0-100 km)

€  0,33 (100-200 km)

€  0,29 (vanaf 201 km)


AUTODELEN ZONDER ABONNEMENT

PASHUYSEN SHARE > aan industrieterrein, Group Pashuysen (Gastons Geenslaan 10-12,

nabij containerpark)

davy.gijsemans@pashuysen.be

+32 16 56 70 84

https://www.pashuysen.be/group-pashuysen-share/
standaard formule > hoofdzakelijk bedoeld voor relatief kortere ritten

financierings

bijdrage

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

/

/

/

€ 4


€ 29 / 12u

€ 45 / 24u*

€ 0,27

*betaalkaart

(bv. Visa)

nodig

*plus formule: dagprijs  van € 29 / 24u voor regelmatige gebruikers
(= min. 2 reserveringen per maand en 75% van je ritten zijn kortere ritten minder dan 12u).

AUTODELEN MET ABONNEMENT

CAMBIO > momenteel 5 Cambio deelwagens in Aarschot: parking Centrum in de Demervallei / Albertlaan / Rillaar, Kortakker 6 / Ourodenbergstraat 212 / August Reyerslaan

vlaanderen@cambio.be

+32 9 242 32 17 

www.cambio.be

Voor een abonnement heb je keuze uit 3 formules, afhankelijk van hoeveel km je gemiddeld

maandelijks zal rijden.

gemiddeld 50 km/maand

financierings

bijdrage 

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

€ 150


*krijg je na

stopzetting

terugbetaald

€ 35

€ 4

€ 2,20

(van 6u tot 0u)

€ 0,38

extra partner

+ €1 / maand

digitale facturatie

- €1 / maand

safety pack + €4 p.p.

gemiddeld meer dan 50 km/maand en minder dan 300 km/maand

financierings

bijdrage

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

€ 500


*krijg je na

stopzetting

terugbetaald

€ 35

€ 8

€ 1,95

(van 6u tot 0u)

€ 0,29

extra partner

+ €1 / maand

digitale facturatie

- €1 / maand

safety pack + €4 p.p.

gemiddeld meer dan 300 km/maand

financierings

bijdrage

eenmalige

opstart

maandelijks

prijs per uur

prijs per km

andere

€ 500


*krijg je na

stopzetting

terugbetaald

€ 35

€ 22

€ 1,70

(van 6u tot 0u)


€ 30,60 / 24u

€ 0,26

extra partner

+ €1 / maand

digitale facturatie

- €1 / maand

safety pack + €4 p.p.


Wat achtergrond over doelstellingen:

Momenteel zijn er in Aarschot 6 deelwagens op 30 000 inwoners.

Dat komt neer op 2 deelwagens per 10 000 inwoners.

Tegen 2030 zouden dat 2 deelwagens per 1000 inwoners moeten zijn (= 60 deelwagens)

als we klimaatambitie op lokaal niveau voldoende ambitieus aanpakken*.


Het Aarschotse autodeel-actieplan mikt op 26 deelwagens tegen eind 2024. Dat aantal kan 1% van het totaal aangeschreven privéwagens verminderen en zou een verdienstelijke stap vooruit zijn. Ik zie echter nog onvoldoende communicatie en promo rond autodelen in onze gemeente. Mede daardoor blijf ik schrijven aan dit blog ;-)


Lokale besturen kunnen een grote rol spelen bij de uitbouw van een aanbod aan autodelen. Dat gaat onvoorwaardelijk samen met een degelijke en veelvuldige communicatie rond autodelen, ook over het particulier delen van wagens. Eén deelwagen vervangt doorgaans 5 tot 10 personenwagens in privé-bezit. Dit biedt steden o.a. de kans om publieke ruimte die momenteel ingenomen wordt door geparkeerde wagens een andere bestemming te geven.


*De doelstelling van minstens twee deelauto's per duizend inwoners valt binnen het Lokaal

Energie- en Klimaat Pact (LEKP) dat lokale besturen kunnen tekenen om het voortouw te

nemen in de energie- en klimaattransitie. Ze krijgen daarvoor middelen om de noodzakelijke

versnelling hoger te schakelen, aldus Bart Somers, Vlaams minister van Binnenlands bestuur.


Aarschot tekende wél de eerste versie van het LEKP. De verscherpte versie 2.0 werd niet ondergetekend. Helaas. Dat betekent niet dat we daardoor minder ambitieus moeten zijn: zowel burgers als beleid kunnen samen #goedopweg gaan.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#