Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.
Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele
uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer.
Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing bovenop ecologische en sociale voordelen.
Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot 9 deelwagens actief:
Eén van Pashuysen Share, 6 van Cambio en 2 van Stapp-in. Eén Cambio (aan het station) is niet-elektrisch. Alle andere
deelwagens zijn wel elektrisch.
Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo is er een particuliere deelwagen beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen.
Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin zin brandstof/elektriciteit inbegrepen, evenals verzekering en onderhoud.) Vaak betaal je ook iets voor de tijd dat je de auto gebruikt. Dat is niet zo bij particulier delen via Dégage en meestal ook niet via Cozywheels.
PARTICULIER AUTODELEN
COZYWHEELS > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren:
op kaart Aarschot enkel nog onze 2 cargofietsen, en in Ourodenberg is mogelijk een particuliere
deelwagen via Cozywheels op komst. In ruimere omgeving één deelwagen in Begijnendijk.
09 242 32 79
DÉGAGE! > deel je eigen voertuig (auto of fiets) of gebruik een voertuig van één van je buren.
Je hebt dan ook toegang tot alle particuliere deelwagens in Vlaanderen.
Momenteel is er nog geen groepje opgestart in Aarschot. Er overweegt wel iemand uit Aarschot haar auto
via Dégage te delen.
AUTODELEN ZONDER ABONNEMENT
PASHUYSEN SHARE > aan industrieterrein, Group Pashuysen (Gastons Geenslaan 10-12,
nabij containerpark)
+32 16 56 70 84
https://www.pashuysen.be/group-pashuysen-share/STAPP-IN > 2 deelwagens aan station Aarschot
info: info@stappin.be 0473 804 806 www.stappin.be
AUTODELEN MET ABONNEMENT
CAMBIO > momenteel 6 Cambio deelwagens in Aarschot: parking Centrum in de Demervallei / Albertlaan / Rillaar, Kortakker 6 / Ourodenbergstraat 212 / August Reyerslaan / station
5 zijn elektrisch, de Cambiowagen aan het station in niet-elektrisch.
+32 9 242 32 17
Voor een abonnement heb je keuze uit 3 formules, afhankelijk van hoeveel km je gemiddeld
maandelijks zal rijden.
gemiddeld 50 km/maand
gemiddeld meer dan 50 km/maand en minder dan 300 km/maand
gemiddeld meer dan 300 km/maand
Wat achtergrond over doelstellingen:
Momenteel zijn er in Aarschot 6 deelwagens op 30 000 inwoners.
Dat komt neer op 2 deelwagens per 10 000 inwoners.
Tegen 2030 zouden dat 2 deelwagens per 1000 inwoners moeten zijn (= 60 deelwagens)
als we klimaatambitie op lokaal niveau voldoende ambitieus aanpakken*.
update 2 november 2024: Er zijn nu 9 deelwagens in Aarschot. (Er kwamen er 3 aan het station: één van Cambio en twee van Stapp-in in kader van de Hoppinpunten vervoerregio Leuven.)
Het Aarschotse autodeel-actieplan mikt op 26 deelwagens tegen eind 2024. Dat aantal kan 1% van het totaal aangeschreven privéwagens verminderen en zou een verdienstelijke stap vooruit zijn. Ik zie echter nog onvoldoende communicatie en promo rond autodelen in onze gemeente. Mede daardoor blijf ik schrijven aan dit blog ;-)
Lokale besturen kunnen een grote rol spelen bij de uitbouw van een aanbod aan autodelen. Dat gaat onvoorwaardelijk samen met een degelijke en veelvuldige communicatie rond autodelen, ook over het particulier delen van wagens. Eén deelwagen vervangt doorgaans 5 tot 10 personenwagens in privé-bezit. Dit biedt steden o.a. de kans om publieke ruimte die momenteel ingenomen wordt door geparkeerde wagens een andere bestemming te geven.
*De doelstelling van minstens twee deelauto's per duizend inwoners valt binnen het Lokaal
Energie- en Klimaat Pact (LEKP) dat lokale besturen kunnen tekenen om het voortouw te
nemen in de energie- en klimaattransitie. Ze krijgen daarvoor middelen om de noodzakelijke
versnelling hoger te schakelen, aldus Bart Somers, Vlaams minister van Binnenlands bestuur.
Aarschot tekende wél de eerste versie van het LEKP. De verscherpte versie 2.0 werd niet ondergetekend. Helaas. Dat betekent niet dat we daardoor minder ambitieus moeten zijn: zowel burgers als beleid kunnen samen #goedopweg gaan.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie!