Doorgaan naar hoofdcontent

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje




'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan...

Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk.

Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld.

Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone' gezinsvakanties is dat nog niet zo, al denk ik dat er wel toekomst in zit wanneer nog meer mensen kiezen voor autogebruik boven autobezit ;-) Maar ook op dit moment kan je als gezin dus een plaats reserveren op de bus van de jongeren, die de gezinnen (en enkele monitoren) afzet in Zarautz en dan een stukje verder doorrijdt naar Berria, waar de jongerenkampen plaatsvinden. De kostprijs bedraagt 60 euro per rit per persoon, wat eigenlijk heel voordelig is voor het gemak dat je krijgt: je stapt in, zet je zo comfortabel mogelijk, probeert wat te slapen en kan 14 uur later relatief uitgerust aan je vakantie beginnen. 

Wij vertrokken vrijdagavond om 18u in Leuven en waren 's morgens om 8u relatief uitgerust op onze bestemming op de Boardx-camping in Zarautz. Onze eerste vakantiedag kon meteen beginnen! Het ontbijtbuffet stond klaar en we mochten mee aanschuiven. Ook 2 weken later, toen we huiswaarts keerden, konden we nog alles uit onze laatste vakantiedag halen: de bus pikte ons pas 's avonds om 22u op dus na het inpakken van de tent konden we nog de hele dag van zon, zee, zand én surfen genieten. Tegen 12.30u de volgende dag waren we terug in Leuven. Voor de ritten tussen thuis en de opstapplaats in Leuven konden we rekenen op 2 chauffeurs (dank Cassi en Gukke) die we met een pizza-buffet graag terugbetalen voor hun bewezen dienst. Voor ons gezin van vier betaalden we aan vervoer voor de bus een totaal van 480 euro heen en terug. Voor die prijs kunnen we niet zelf rijden en met gezamelijk vervoer spaar je ook weer CO2. Een treinrit is ook mogelijk maar iets duurder en dan zouden we die surfplank moeilijk meekrijgen. 

Want dat leek in het begin nog de grootste uitdaging: Kurt neemt graag zijn persoonlijke surfplank mee. We delen dan wel auto's en hebben geen binding met een eigen persoonlijke wagen, maar voor Kurt is die binding er wel met zijn eigen surfboard ;-) ook al zijn er 'deel-surfplanken' van Boardx die we de hele vakantie vrij kunnen gebruiken...

Maar er was dus geen probleem: de bus heeft een trailer en die surfplank (een longboard nog wel) past daar vlotjes in. 


Bagage moet je ietsiepietsie beperken al is dat relatief, als we zelfs een longboard kunnen meepakken! Bij Boardx is alles ter plaatse: stoelen, tafels, ijskast, fornuis (als je zelf wil koken maar je kan ook kiezen voor halfpension) kubbe, pingpongtafel, skateramp, skateboarden, strandspeelgoed, surfplanken, wetsuits, yogamatjes... 'Gebruik boven bezit' is hier op boardx vakantie dus helemaal ingeburgerd ;-) 

Ook kant en klare tenten kan je er huren als je nog minder bagage wil (luxe lodges of tipi tenten), maar omdat wij zelf een redelijk compacte en toch ruime gezinstent hebben, kozen we voor onze eigen tent i.p.v. de 'deeltenten'. Wél een eigen tent, géén eigen auto: door die combinatie sparen we heel wat geld uit, waardoor we niet één maar twee weken van deze heerlijke vakantie konden genieten ;-) Weer een voordeel van autodelen: door het geld dat je uitspaart gedurende het jaar kan je langer op vakantie gaan ;-)









Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z