Doorgaan naar hoofdcontent

De straat als verbinding tussen mensen



De straat als verbinding tussen mensen

"Kies het juiste vervoersmiddel voor de juiste verplaatsing in de juiste omgeving."

Dat is zowat de essentie van wat men 'modal split' noemt.

Het doel van de modal split is om naar 40% duurzaam vervoer te evolueren, in stadsregio's naar 50%. Met duurzaam vervoer wordt bedoeld: vervoer dat het leefbaarheidsniveau van straten omhoog haalt: dus meer voetgangers, fietsers en collectief vervoer, zodat luchtkwaliteit toeneemt en verkeersdrukte afneemt.

Straatvinken

Om in beeld te brengen of deze evolutie zich ook daadwerkelijk voltrekt, is sinds 2018 het initiatief 'Straatvinken' ontstaan. Nu al het 6de jaar op rij wordt op een donderdag in mei tijdens de avondspits tussen 17u en 18u een telmoment georganiseerd over heel Vlaanderen. Tijdens dat telmoment noteren burgers hoeveel voetgangers, fietsers, vrachtwagens, bussen, bestelwagens, auto's,... er gedurende één uur door hun straat passeren. Wetenschappers verzamelen de gegevens en onderwerpen de resultaten vervolgens aan een analyse. Het project loopt tot 2030.

Straat-o-sfeer

Vanaf 2019 wordt naast het 'vinken' ook de leefbaarheid van een straat onderzocht. Dit gebeurt via vragenlijsten aan buurtbewoners die naar 20 indicatoren polsen. De resultaten van de 'sfeer' in een straat wordt samengebracht onder de naam 'Straat-o-sfeer'.

De leefbaarheid van een straat wordt bepaald door:

uitzicht / oversteekbaarheid / groen in de straat / rustplaatsen / schaduw 

sociaal contact / dingen om te doen en te zien / spelen op straat / veiligheidsgevoel / bereikbaarheid van voorzieningen

geluidscomfort / netheid / luchtkwaliteit / overstromingsbestendigheid / hittecomfort

verkeersluwte / verkeersveiligheid / ruimte voor voetgangers / aanbod duurzame mobiliteit / parkeergelegenheid

12 van deze 20 indicatoren worden sterk beïnvloed door verkeer!

Lokale besturen moeten beseffen hoeveel invloed ze kunnen hebben op de leefbaarheid van straten. 

Al onze straten samen vormen de grootste werf in Vlaanderen.

"Geef straten zodanig vorm dat ze meer zijn dan een plek om door te rijden en auto's te stallen."

Hieronder de concrete telgegevens van het verkeer dat al 6 jaar op rij geteld werd in mijn eigen straat: 

  • RESULTATEN sinds 2018 voor Oude Mechelsebaan tussen Herseltsestw. en Kerkstraat


2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

vrachtwagen

7

1

2

0

3

4


bestelwagen

25

20

11

35

3

18


bus

0

1

0

0

1

2


auto

197

315

113

158

48

131


fiets

10

141*

31

16

22

25


voetganger

2

28*

7

5

6

3


modal split

95%-5%

66%-34%

76%-24%

90%-10%

65%-35%



opmerking


* andere tellocatie: aan 7-armig kruispunt

coronajaar


**werken aan Herseltsesteenweg 

***werken aan Herseltsesteenweg zijn nog bezig maar…


* Dit jaar werd aan het 7-armig kruispunt met Kerkstraat  geteld, waardoor dus ook de fietsers die de fietsweg nemen meegeteld werden.

** Door de werken aan de Herseltsesteenweg en kruispunt met OMB kon er door de  OMB enkel  plaatselijk verkeer, waaronder wel meer plaatselijk vrachtverkeer.

***Werken aan Herseltsesteenweg zijn nog bezig maar na de werkuren is er wel doorgang mogelijk aan het kruispunt. Er staat nog steeds bord ‘plaatselijk verkeer’ maar dat wordt na de werkuren vaak genegeerd. 


Opvallende conclusies:

  • In 2022 rijden er op 1 uur ongeveer evenveel auto’s als er in 2021 op één kwartier reden! Daaruit blijkt dat heel wat niet plaatselijk verkeer dit stuk Oude Mechelsebaan als korte doorsteek gebruikt.

  • Ook het aantal bestelbusjes was in 2022 op een uur tijd een verschil van 32 minder met het vorige. Bestelwagens die niet plaatselijk zijn zouden beter aangemoedigd kunnen worden om de ring te nemen om de schoolomgeving en het complexe 7-armig kruispunt te ontlasten. Zone 30 kan hierbij helpen.

  • In 2023 zijn de werken aan de Herseltsesteenweg nog bezig, maar je ziet het doorgaand verkeer opvallend toenemen vanaf de werkshift er daar op zit. In 2023 zijn er alweer dubbel zoveel auto’s per kwartier dan het jaar ervoor in 2022, toen je niet door kon aan het kruispunt, ook niet na de werkshift.

Zo kan je vrij goed afleiden dat de toename in auto’s geen bestemmingsverkeer is. Dat verkeer mag er zijn, maar met aangepaste snelheid die past bij een school -en woonomgeving. Wie sneller wil rijden, neemt de ring.


LEEFBAARHEIDSCORE

In 2019 leverden 21 bewoners van de straat hun medewerking aan de bevraging via straat-o-sfeer.

Dit was de eindconclusie: de straat kreeg een totale leefbaarheids-score van 4/10


uitzicht 4,1 / oversteekbaarheid 5,3 / groen in de straat 2,8 / rustplaatsen 2,2 / schaduw 2,8

sociaal contact 6,4/ dingen om te doen en te zien 4,3/ spelen op straat 1,5/ veiligheidsgevoel 4,3/ bereikbaarheid van voorzieningen 7,7

geluidscomfort 3,6/ netheid 4,4/ luchtkwaliteit 4,6/ overstromingsbestendigheid 6,3/ hittecomfort 5

verkeersluwte 2,8/ verkeersveiligheid 2,8/ ruimte voor voetgangers 3/ aanbod duurzame mobiliteit 2,8/ parkeergelegenheid 4


50% van de mensen heeft een positief gevoel bij de straat, 25% heeft gemengde gevoelens of geen

mening en 25% van de mensen heeft een negatief gevoel. Deze score vertaalt zich in de verhalen.

In sommige verhalen kan men bijvoorbeeld lezen dat het sociaal contact in de straat als een pluspunt

wordt ervaren, in andere verhalen kan men dan weer lezen dat er weinig sociaal contact is.

Ook spreken sommige verhalen over veel sluipverkeer, terwijl andere verhalen de straat als voldoende

rustig beschrijven. In het algemeen zijn de bewoners tevreden over de ligging, voorzieningen en centra

zijn niet veraf. De stoep is voor verbetering vatbaar, deze is niet overal even breed wat moeilijk is met

een buggy of rolstoel.




 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z