Doorgaan naar hoofdcontent

Alohomora! Zo open je een deelwagen of deelfiets...



Met deze voorwerpen heb je toegang tot meer dan 1000 voertuigen...

Harry-Potter-fans herinneren zich wellicht hoe Hermelien uit haar kleine handtas heel wat grote zaken kan opdiepen, zoals een tent, kleding, boeken,...
Eigenlijk zit in het lidmaatschap van deelmobiliteit dezelfde magie: de voorwerpen op de foto passen met gemak in een kleine handtas of jaszak en je opent er zomaar meer dan duizend deelwagens en deelfietsen mee! Met andere woorden: die duizenden voertuigen heb je gewoon steeds op zak.
Moest je niet over een toverstok beschikken: geen nood, die heb je daarbij helemaal niet nodig ;-)
Een balpen is soms wel handig, maar dat kan zonder de spreuk 'alohomora'*.

*'Alohomora' is de spreuk die in de wereld van Harry Potter gebruikt wordt om deuren en sloten te openen. 

APPs

Op onze gsm vind je de app van Partago, Share Mobility, Cambio en de NMBS.

Cambio:
In onze gemeente zijn 5 Cambio-wagens. We hebben ons recent lid gemaakt. We kozen voor een klein abonnement omdat we deze wagens enkel voor korte ritten gebruiken (als aanvulling op heel wat andere deelwagens waartoe we toegang hebben).
De auto openen is heel makkelijk. Bij je lidmaatschap krijg je een lidkaart met klantnummer en pincode. Je reserveert vooraf een wagen via de app. Als je aan je gereserveerde wagen staat, open je de wagen via de app ofwel door je lidkaart voor de kaartlezer aan de voorruit te houden. In de wagen zit een kleine boordcomputer, waarop je je pincode ingeeft. Je kan hier eventuele schade of de staat van netheid rapporteren en dan ben je vertrokken. Betaling gebeurt automatisch via de app.
Stel dat je de wagen terugbrengt en afsluit en nadien pas beseft dat je nog iets vergeten bent? Nog steeds geen toverstok nodig... 
Onlangs beseften we dat we de vorige dag handschoenen op de achterbank hadden laten liggen. Geen probleem. Als je aan de betreffende auto gaat staan, bel je het klantennummer (staat op je kaart) en vanop afstand kunnen ze de auto voor je openklikken om de handschoenen eruit te halen. Het lijkt toch wat op magie...

Share Mobility
Er is één deelwagen van Share Mobility beschikbaar in onze gemeente. Die heeft nog weinig bekendheid en kan je meestal op het laatste nippertje nog reserveren. Je hebt geen lidkaart nodig, enkel de app om de auto open te klikken. Voor je kan starten, geeft de app aan dat je nog een foto van elke zijde van de auto moet trekken en kan je eventuele schade en staat van netheid doorgeven. Klaar voor een rit. De afrekening gebeurt vanzelf via betaalkaart die aan je app gekoppeld is.

Partago
In onze gemeente is nog geen Partagowagen, maar we hebben er virtueel al wel een op de kaart gezet. Als we samen met buren aan 18 000km geraken per jaar, wordt een auto in de buurt geplaatst en kan iedereen die ofwel een deelbewijs heeft van Partago ofwel een deelbewijs van een coöperatieve energieleverancier (zoals Ecopower) deze via de app openen en gebruiken.
Af en toe gebruiken we een Partago-wagen uit een andere gemeente, bv. als vervolg van een treinrit.
De betaling gebeurt via rijtegoed dat je tevoren aankoopt en zo verrekend wordt.

NMBS
Ook een traject met de trein, tram of bus is snel geregeld met deze app. 

Kaarten

rijbewijs
Uiteraard heb je een rijbewijs nodig om gebruik te mogen maken van deelwagens. Als je nog maar pas je rijbewijs hebt, zijn de voorwaarden om van een deelwagen gebruik te maken meestal lichtjes verschillend (bv. iets duurder tarief). De mogelijkheid om te leren rijden met een deelwagen bestaat ook.

10-rittenkaart
In mijn portefeuille zit standaard een invulbiljet 'local multi' voor korte treinritten. Dat kan ook online, maar bij de papieren versie onthoud ik beter de geldigheidsdatum. Een balpen handig.

Bluebike
Al zolang we geen auto meer bezitten, hebben we een lidkaart van bluebike. Jaarlijks betaal je 12 euro lidgeld. Aan heel wat stations staan bluebikes. Je houdt je lidkaart voor de kaartlezer en geeft je pincode in. Dan gaat een klep van de sleutelkast open en kan je de sleutel nemen die oplicht. Het tarief voor een dag verschilt van gemeente tot gemeente en varieert tussen 0 euro en 3,50 euro per 24 uur. Met één lidkaart kan je tegelijk 2 fietsen ontlenen.

Toverstok / Balpen

De deelwagens die wij al het langst en het vaakst gebruiken, zijn die via het platvorm particulier autodelen, nl. Cozywheels. Deze auto's open je zoals je hebt afgesproken met de betreffende eigenaar: de sleutel ligt bv. ergens in een kluisje of brievenbus waar jij de code of sleutel van hebt of op een andere afgesproken locatie. Bij begin en einde van je rit noteer je de kilometerstand. Die moet je nadien ook nog op de website van Cozywheels ingeven. Een balpen is daarbij handiger dan een toverstok. 

Ben jij klaar om de wereld van deelmobiliteit te openen?

Ik zou geen blog schrijven als ik niet van de vele voordelen van deelmobiliteit overtuigd was. 
Deelmobiliteit is een mooi voorbeeld van 'samenredzaamheid'
We kunnen en mogen in de toekomst niet elke bestaande fossiele wagen vervangen door een elektrische. De files gaan niet opgelost worden, niet iedereen kan de aankoop van een wagen betalen en geparkeerde wagens nemen ontzettend veel plaats is. We kunnen niet hetzelfde recept gebruiken en dan een andere uitkomst verwachten. Het recept dient veranderd te worden. Ik geloof daarbij in deelmobiliteit als deel van de oplossing. 

Van 'bezit' naar 'toegang tot' vraagt allereerst een verandering in denken. Dat is vaak het moeilijkste. Daarom deel ik op dit blog ook mijn gedachtengangen. Zo geef ik lezers mogelijk andere inzichten mee.
Het vraagt ook verandering in gedrag. Je gaat zaken anders moeten organiseren en daarbij enkele routines moeten ombuigen. 

Uit het boek 'Omarm de chaos' van Jan Rotmans haal ik deze cijfers over hoe mensen met transitie omgaan:
> 10% kan en wil veranderen
> 25 % wil maar kan nog niet veranderen
> 25 % kan maar wil nog niet veranderen
> 40 % kan niet en wil niet veranderen

Wij behoren tot die eerste 10% en misschien jij ook, vermits je al tot hier geraakt bent met lezen ;-)
Op dit moment doen al 2,5% van de Vlaamse rijbewijshouders aan autodelen. (cijfer Autodelen.net)
Met dit smalle maar diepe draagvlak is de transitie naar duurzame mobiliteit reeds jaren ingezet. De weg naar nog meer deelmobiliteit ligt open... Als jij tot de eerste 10% hoort, heb je de sleutel in handen om de transitie te helpen versnellen! 
Groot denken, klein doen. Op het moment dat jij er klaar voor bent, ligt de weg naar deelmobiliteit voor jou open. Deel een wagen en vermenigvuldig je mogelijkheden.
Wij helpen je daarbij graag #goedopweg!




 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 2 november '24 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing bovenop ecologische en sociale voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot 9 deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share, 6 van Cambio en 2 van Stapp-in. Eén Cambio (aan het station) is niet-elektrisch. Alle andere deelwagens zijn wel elektrisch. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo is er een particuliere deelwagen beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen ...

Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar?

  Naar aanloop van Kerstmis, en tegelijk naar aanloop van de nieuwe naam van 'Autodelen.net' die 'Way To Go' wordt in 2025, verzamelde ik 25 wijsheden over letterlijk en figuurlijk op weg gaan. Ik hoop ermee mezelf en anderen te kunnen inspireren... Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar? Als je titeltjes in de cirkel moeilijk kan lezen, staan de 25 blogpostjes hier ook op een rijtje. Hoewel een weg in werkelijkheid ook meestal niet rechtlijnig is ;-) 1. Over kompassen en wegwijzers 2. De zebra die de anderekant uit kijkt 3. De reis of de bestemming? 4. Over delen en vermenigvuldigen 5. Prioriteiten stellen 6. Al dansend pauzeren 7. Soms bergen verzetten, soms efkes niks 8. 6 of 9? Het geheim om verder te kijken 9. Dwarsliggen en buiten de lijntjes kleuren 10. Zonder plan maar met vertrouwen 11. Je struikelblok benoemen 12. Omarm de chaos 13. Hoop is optimisme met opgestroopte mouwen 14. De meeste mensen deugen 15. Het ‘wood wide web’ als onz...

Vier dagen vakantie met een deelwagen van Dégage

We boekten 4 dagen vakantie in Nederland nabij de Duitse grens. Met een deelwagen op vakantie gaan is niet nieuw voor ons. Het was wel de eerste keer dat we de trip maakten met een auto die gedeeld wordt via het platform Dégage.   Tijd om op dit blog wat meer te vertellen over Dégage! Ik ben fan omdat het een deelsysteem van mensen voor mensen is.  Dégage? Betekent dat niet 'Rot op!'? Dégage staat voor 'DE Gedeelde Autovloot GEnt' en werd meer dan 25 jaar geleden opgericht in... jawel: Gent. Het gaat om een vloot auto's die gedeeld wordt door particulieren. Momenteel zijn er een 600-tal gedeelde Dégage wagens in Vlaanderen, waarvan de helft in Gent. Meer dan 6000 mensen maken gebruik van wagens uit deze vloot. Het platform maakt op die manier ruim 6000 andere wagens overbodig en spaart dus ruimte en grondstoffen: meer plaats voor mensen, dat is de missie van Dégage.  'Rot op!' is dus wat zwaar uitgedrukt. Het is eerder 'Maak plaats!' ;-) Iedereen die...