Doorgaan naar hoofdcontent

Alohomora! Zo open je een deelwagen of deelfiets...



Met deze voorwerpen heb je toegang tot meer dan 1000 voertuigen...

Harry-Potter-fans herinneren zich wellicht hoe Hermelien uit haar kleine handtas heel wat grote zaken kan opdiepen, zoals een tent, kleding, boeken,...
Eigenlijk zit in het lidmaatschap van deelmobiliteit dezelfde magie: de voorwerpen op de foto passen met gemak in een kleine handtas of jaszak en je opent er zomaar meer dan duizend deelwagens en deelfietsen mee! Met andere woorden: die duizenden voertuigen heb je gewoon steeds op zak.
Moest je niet over een toverstok beschikken: geen nood, die heb je daarbij helemaal niet nodig ;-)
Een balpen is soms wel handig, maar dat kan zonder de spreuk 'alohomora'*.

*'Alohomora' is de spreuk die in de wereld van Harry Potter gebruikt wordt om deuren en sloten te openen. 

APPs

Op onze gsm vind je de app van Partago, Share Mobility, Cambio en de NMBS.

Cambio:
In onze gemeente zijn 5 Cambio-wagens. We hebben ons recent lid gemaakt. We kozen voor een klein abonnement omdat we deze wagens enkel voor korte ritten gebruiken (als aanvulling op heel wat andere deelwagens waartoe we toegang hebben).
De auto openen is heel makkelijk. Bij je lidmaatschap krijg je een lidkaart met klantnummer en pincode. Je reserveert vooraf een wagen via de app. Als je aan je gereserveerde wagen staat, open je de wagen via de app ofwel door je lidkaart voor de kaartlezer aan de voorruit te houden. In de wagen zit een kleine boordcomputer, waarop je je pincode ingeeft. Je kan hier eventuele schade of de staat van netheid rapporteren en dan ben je vertrokken. Betaling gebeurt automatisch via de app.
Stel dat je de wagen terugbrengt en afsluit en nadien pas beseft dat je nog iets vergeten bent? Nog steeds geen toverstok nodig... 
Onlangs beseften we dat we de vorige dag handschoenen op de achterbank hadden laten liggen. Geen probleem. Als je aan de betreffende auto gaat staan, bel je het klantennummer (staat op je kaart) en vanop afstand kunnen ze de auto voor je openklikken om de handschoenen eruit te halen. Het lijkt toch wat op magie...

Share Mobility
Er is één deelwagen van Share Mobility beschikbaar in onze gemeente. Die heeft nog weinig bekendheid en kan je meestal op het laatste nippertje nog reserveren. Je hebt geen lidkaart nodig, enkel de app om de auto open te klikken. Voor je kan starten, geeft de app aan dat je nog een foto van elke zijde van de auto moet trekken en kan je eventuele schade en staat van netheid doorgeven. Klaar voor een rit. De afrekening gebeurt vanzelf via betaalkaart die aan je app gekoppeld is.

Partago
In onze gemeente is nog geen Partagowagen, maar we hebben er virtueel al wel een op de kaart gezet. Als we samen met buren aan 18 000km geraken per jaar, wordt een auto in de buurt geplaatst en kan iedereen die ofwel een deelbewijs heeft van Partago ofwel een deelbewijs van een coöperatieve energieleverancier (zoals Ecopower) deze via de app openen en gebruiken.
Af en toe gebruiken we een Partago-wagen uit een andere gemeente, bv. als vervolg van een treinrit.
De betaling gebeurt via rijtegoed dat je tevoren aankoopt en zo verrekend wordt.

NMBS
Ook een traject met de trein, tram of bus is snel geregeld met deze app. 

Kaarten

rijbewijs
Uiteraard heb je een rijbewijs nodig om gebruik te mogen maken van deelwagens. Als je nog maar pas je rijbewijs hebt, zijn de voorwaarden om van een deelwagen gebruik te maken meestal lichtjes verschillend (bv. iets duurder tarief). De mogelijkheid om te leren rijden met een deelwagen bestaat ook.

10-rittenkaart
In mijn portefeuille zit standaard een invulbiljet 'local multi' voor korte treinritten. Dat kan ook online, maar bij de papieren versie onthoud ik beter de geldigheidsdatum. Een balpen handig.

Bluebike
Al zolang we geen auto meer bezitten, hebben we een lidkaart van bluebike. Jaarlijks betaal je 12 euro lidgeld. Aan heel wat stations staan bluebikes. Je houdt je lidkaart voor de kaartlezer en geeft je pincode in. Dan gaat een klep van de sleutelkast open en kan je de sleutel nemen die oplicht. Het tarief voor een dag verschilt van gemeente tot gemeente en varieert tussen 0 euro en 3,50 euro per 24 uur. Met één lidkaart kan je tegelijk 2 fietsen ontlenen.

Toverstok / Balpen

De deelwagens die wij al het langst en het vaakst gebruiken, zijn die via het platvorm particulier autodelen, nl. Cozywheels. Deze auto's open je zoals je hebt afgesproken met de betreffende eigenaar: de sleutel ligt bv. ergens in een kluisje of brievenbus waar jij de code of sleutel van hebt of op een andere afgesproken locatie. Bij begin en einde van je rit noteer je de kilometerstand. Die moet je nadien ook nog op de website van Cozywheels ingeven. Een balpen is daarbij handiger dan een toverstok. 

Ben jij klaar om de wereld van deelmobiliteit te openen?

Ik zou geen blog schrijven als ik niet van de vele voordelen van deelmobiliteit overtuigd was. 
Deelmobiliteit is een mooi voorbeeld van 'samenredzaamheid'
We kunnen en mogen in de toekomst niet elke bestaande fossiele wagen vervangen door een elektrische. De files gaan niet opgelost worden, niet iedereen kan de aankoop van een wagen betalen en geparkeerde wagens nemen ontzettend veel plaats is. We kunnen niet hetzelfde recept gebruiken en dan een andere uitkomst verwachten. Het recept dient veranderd te worden. Ik geloof daarbij in deelmobiliteit als deel van de oplossing. 

Van 'bezit' naar 'toegang tot' vraagt allereerst een verandering in denken. Dat is vaak het moeilijkste. Daarom deel ik op dit blog ook mijn gedachtengangen. Zo geef ik lezers mogelijk andere inzichten mee.
Het vraagt ook verandering in gedrag. Je gaat zaken anders moeten organiseren en daarbij enkele routines moeten ombuigen. 

Uit het boek 'Omarm de chaos' van Jan Rotmans haal ik deze cijfers over hoe mensen met transitie omgaan:
> 10% kan en wil veranderen
> 25 % wil maar kan nog niet veranderen
> 25 % kan maar wil nog niet veranderen
> 10 % kan niet en wil niet veranderen

Wij behoren tot die eerste 10% en misschien jij ook, vermits je al tot hier geraakt bent met lezen ;-)
Op dit moment doen al 2,5% van de Vlaamse rijbewijshouders aan autodelen. (cijfer Autodelen.net)
Met dit smalle maar diepe draagvlak is de transitie naar duurzame mobiliteit reeds jaren ingezet. De weg naar nog meer deelmobiliteit ligt open... Als jij tot de eerste 10% hoort, heb je de sleutel in handen om de transitie te helpen versnellen! 
Groot denken, klein doen. Op het moment dat jij er klaar voor bent, ligt de weg naar deelmobiliteit voor jou open. Deel een wagen en vermenigvuldig je mogelijkheden.
Wij helpen je daarbij graag #goedopweg!




 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z