Doorgaan naar hoofdcontent

Fiets-4-daagse door Zeeland,... ontspannend, inspirerend en verjongend

Alleen met ons twee, de fietsen, een tentje en weidse polderlandschappen omgeven met water dat stroomt richting zee. Wat doet de rust van zo'n rondje Zeeland deugd!

We hebben 4 dagen tijd met ons twee, de weersverwachtingen zijn mooi en onze 2 elektrische fietsen zijn opgeladen. Tijd om ook onszelf nog eens volledig op te laden ;-) Nu er geen kinderen achterop de cargobike zitten, kan er andere extra bagage mee. De grotere gezinstent laten we thuis en onze kleine trekkerstent van vroeger wordt van zolder gehaald. Alleen dat al maakt dat we ons weer 12 jaar jonger voelen ;-) Naast de basic stuff nemen we als surplus 2 stoeltjes, 2 yogamatjes, 2 ukelele's,  2 badmintonraketjes, een hangmat en een beetje sfeerverlichting mee. Wat een luxe!
Via https://m.routeplanner.fietsersbond.nl/  stippelen we een rondje uit doorheen Zeeland over de eilanden Zuid-Beveland, Walcheren en Noord-Beveland van ongeveer 240 km, zodat we gemiddeld 60 km per dag kunnen doen en nog wat marge hebben om onderweg wat kilometers toe te voegen als we willen. De site creëert vanzelf een trip met combinatie van knooppunten en stukjes van LF-routes. Enkel beginpunt (Antwerpen) en gewenste plekjes onderweg aanklikken (Zoutelande en Domburg). Heel handig! Zelfs de vertrektijden van de veerboten staan erop. Meer voorbereiding is niet nodig, de rest laten we gewoon op ons afkomen.

Station Antwerpen, klaar voor vertrek richting Zeeland! Tip: je ziet ze misschien niet meteen maar er zijn grote liften die wél werken en waar de fietsen in passen. Even zoeken, zo ongeveer aan perron 3 3/4de, je moet niet dóór de muur lopen ;-)

Gepakt en gezakt door Antwerpen richting de weidsere landschappen van Zeeland...
Eerst nog langs de haven en industriezone... een goede fietsweg maar er zijn aangenamere omgevingen om langs te fietsen ;-) Traject is de aanlooproute naar LF 13  Schelde-Rijn. Na een 20-tal km zijn we in Nederland.
Al helemaal zen langs het mooie en grote getijdengebied van de Westerschelde met tal van watervogels om te spotten en zilte zeekraal.
Lunch with a view, lekkere quiche met kerstomaatjes uit de tuin.
De Westerschelde blijft onze bondgenoot langs dit stuk van de LF13b Schelde-Rijn.
Gezellig fietscafé 'Zeeuws Goud', ideaal om de fietsen wat extra op te laden en te genieten van lokaal lekkers: 1 bolletje roomijs met een topping van 2 porties verse aardbeien...mmmm. Zuid-Beveland is bekend om de fruitteelt.
We vinden een uniek 'micro-kampeerplekje' in iemands tuin nabij 's Gravenpolder in Kwadendamme: 'De Pimpernoot'. Helemaal voor ons alleen. Monique wil haar gezellige tuin graag met anderen delen en droomde van een eigen camping in 't klein. Via 'Campspace' kan je hem ook vinden. Een heerlijke plek! We zijn vanaf dag één meteen goed verwend.
We slapen met ons binnententje in het 'eksternest'. Een van de 2 meegebrachte ukelele's wordt al ingespeeld.
Thee en een yoga-sessie met zicht op de schapen en de ondergaande zon... Pure luxe in al zijn eenvoud!
Meteen het geluk dat hier speciaal een paal voorzien is voor onze hangmat...
dag 2: Na een theetje met zicht op de schapen van 'De Pimpernoot' en een warme appeltaart wat verderop bij 'De Schaapskooi' arriveren we rond de middag in Middelburg en leggen ons daar voor een lunch onder een molen.
Zilte groeten uit Zoutelande... Geen regen zoals in het lied maar véél zon.
Gewoon even met de voetjes in de zee. (Nee, een surfplank hebben we niet bij ;-) Veel te druk en te warm op het strand. Geef ons maar de zeebries op de fiets....
...en de kibbeling van Domburg. Kurt kent daar zijn favoriete plekje. De fietsen kunnen ondertussen opladen aan een laadpaal bij de fietsenstalling. Gratis voorzien, da's fietsminnend Nederland.
We arriveren omstreeks 19u op camping 'De landwinkel' in Vrouwenpolder. De camping heeft niet veel vrije plekken meer maar voor trekkers is er gelukkig altijd plaats voorzien... Bij ondergaande zon doen we een poging om samen ukelele te spelen op het strand. Voor we kunnen optreden moeten we nog veeeeel uitjes onder ons 2 maken denk ik...
dag 3: 's Morgens verwennen we onszelf met lekkers uit de landwinkel.
Nog een partijtje badminton voor we ons op de fiets zetten, zo kunnen we ook onze armen wat beweging geven. Grappig dat er toevallig een badmintonnet staat opgesteld naast onze kampeerplek. Alsof de uitbater wist dat we die raketjes speciaal hadden meegenomen. En zo lijkt elke plek wel iets bijzonders voor ons in petto te hebben. The good vibes...
Richting Kamperland, op naar het volgende Zeelandse eiland: Noord-Beveland.
Langs het Veerse meer met al zijn watersportrecreatie. Veel zon en weinig schaduw hier, maar gelukkig wel de zeebries.
We genieten van de weidse landschappen.
Het graan is reeds geoogst, windmolens kunnen de wind blijven oogsten.
De veerboot tussen Kortgene en Wolphaartsdijk, van Noord naar Zuid-Beveland in 10 minuutjes.
We fietsen via theetuin 'Bamboe Monnik' met mangocake en muntthee langs de Oosterschelde naar Yerseke. Voor de oesters in de boulevard zijn we net te laat (sluit om 18u) en blijkbaar is het in de zomer ook niet echt het oesterseizoen. De camping daar lijkt net niet onze stijl dus fietsen we verder naar Hansweert, waar we een plekje krijgen op de boerderijcamping 'Sanivera'. Morgen nemen we er de veerboot naar Perkpolder, Zeeuws-Vlaanderen, om dan terug naar Antwerpen te fietsen.
dag 4: Op de veerboot Hansweert-Perkpolder, ongeveer half uur. Het vrachtschip op de achtergrond is in elk geval een pak zwaarder geladen dan onze cargobike ;-)
Terug in Antwerpen, laatste korte overzet richting 't Steen.
Nu nog huiswaarts met de trein. Het werd een mooie tocht van 270 km. Opmerkelijk: in Nederland zelf kwamen we geen enkele andere Yuba-cargofiets of Strömer tegen. Dat zijn ook geen Nederlandse merken, wellicht vandaar. Onze fietsen hadden er altijd wel veel bekijks ;-)
Voor wie zelf een Zeeuws fietsrondje wil doen: het kan ook zonder cargobike, dan gewoon iets strikter zijn in je bagage ;-). Of je kan onze Yuba-mundo lenen via Cozywheels. Elektrische ondersteuning of goeie fietsbenen zijn wel een meerwaarde om de polderwind tegemoet te fietsen...

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z