Doorgaan naar hoofdcontent

Reizen met de trein: "Einfach fahren ist Tanken sparen"


Op de foto: @Legoland, een ICE trein aan het station van Frankfurt in lego nagebouwd

"Einfach fahren is Tanken sparen"

Wat als reizen met de trein niet louter een ideologische en ecologische keuze is maar voor langere afstanden ook financieel het meest interessant?

Reizen met de trein is meestal aangenaam. Je doorkruist mooiere landschappen dan je langs een autoweg kan bewonderen, je kan wat wegdromen of als je het niet kan laten toch op je schermpje turen ;-). In principe is de reistijd ook korter. Bagage moet je uiteraard wat beperken (al wordt die niet gewogen zoals bij een vliegtuig). Kamperen met je hele hebben en houden is wat moeilijker. Vandaar dat we dit jaar aansluitend op de treinrit een camper huurden om naar Legoland en het Zwarte Woud te rijden. In zo'n camper zit al heel wat gerief, zodat bagage wel in een reistas per persoon past. 

Voor de luxe van het reisgemak met een internationale trein betaal je ook behoorlijk. Je bespaart wel heel wat CO2-uitstoot in vergelijking met een rit met een fossiele wagen (laat staan in vergelijking met een vliegtrip.) Het blijft zeer tegenstrijdig in tijden van klimaatverandering en de urgentie om dit tij te keren, dat CO2-uitstoot van een vervoerskeuze niet recht evenredig is met kostprijs. 
Onze treinrit met een hogesnelheidstrein van ICE heen en terug naar Stuttgart kostte voor 4 personen in totaal 463,60 euro. Dat is 115,90 euro per persoon. (Ondertussen betalen wij uiteraard geen auto die werkloos op de oprit staat. Dat scheelt echt. Ik kan het niet genoeg herhalen: geen eigen wagen bezitten geeft je meer financiële marge en dan hou je ook over voor de meerkost voor een trein.) 
Onze keuze om het grootste aantal kilometers met de trein te doen is een ideologische keuze omdat we weten dat we daarmee CO2 sparen én omdat we die meerkost kunnen en willen betalen. Wat als dit ook financieel de beste keuze zou zijn? Veel meer mensen zouden op deze manier het grootste aantal kilometers van de reis afleggen. En als meer mensen gebruik maken van het openbaar vervoer, zal ook van hogerhand nog sterker ingezet worden op een degelijke uitrol en de eventuele ongemakken alleen maar verminderen.
Wij blijven in elk geval kiezen voor de weg van de minste CO2-uitstoot. Op vlak van mobiliteit kunnen we, ook als individueel persoon, immers nog vrij makkelijk veel klimaatwinst boeken. 
De grote kracht van het kleine verschil.
CO2-uitstoot per km van verschillende soorten vervoer

In Duitsland zagen we volgende reclameslogan voor rijden met het openbaar vervoer: "Einfach fahren is Tanken sparen". Deze zomer kan je voor een ticket van 9 euro onbeperkt het openbaar vervoer gebruiken in heel Duitsland voor de maanden juni, juli, augustus. Een knap initiatief van de Duitse overheid als tegemoetkoming voor de dure brandstofprijzen én met gegarandeerd ook klimaatwinst. Het aanbod geldt enkel voor binnenlandse ritten. In België kan je tijdens de zomer voor de prijs van één ticket met 2 personen rijden. Da's al iets.

De weg naar een succes loopt niet altijd in een rechte lijn... 

Geen file met de trein, maar een aansluiting missen kan wel ;-)

Tja, ongemakken kan je hebben bij elk vervoersmiddel dat je kiest. In mijn vorige blogpost scheef ik iets van lekker onderuit in de zetel van de trein zitten, zorgeloos op weg naar Stuttgart, ons eindstation. Dat bleek een iets te rooskleurige gedachte... We zaten goed, maar de trein reed onverwacht niet verder dan Keulen, terwijl we eigenlijk in Frankfurt moesten overstappen.  In Keulen zijn we in totaal zo'n 2 uur gestrande reiziger geweest. 
Er stond wel een andere trein klaar, maar die vertrok niet zolang er mensen opeengepakt recht stonden. Alle reizigers moesten een zitplaats hebben (vermits trein met hoge snelheid).  De polizei keek hier begrijpelijk op toe voor ieders veiligheid.
Iedereen leek tegelijk naar Frankfurt (luchthaven) te moeten....  (Tja, zolang de kostprijs van een voertuig niet recht evenredig wordt met de CO2-uitstoot... ) 

Extra wagons werden aan gekoppeld, maar nog steeds waren er te weinig zitplaatsen. Aan onze tickets met gereserveerde plaats in 1ste klasse* hadden we op dat moment niets. Jammer maar helaas. We zijn uiteindelijk afgestapt en hebben op de volgende gewacht. Die kwam redelijk snel. Het enthousiasme van de kinderen om met de trein te reizen kreeg daarmee een flinke deuk. "Waarom waren we toch niet gewoon met de auto gegaan?" Even pech, maar ja, we stonden alvast niet in de file en moesten ook niet wachten op verloren bagage, zoals in sommige luchthavens wel het geval was op dat moment...  
We weten intussen dat de weg naar succes niet altijd in rechte lijn loopt ;-) Na deze kleine test van geduld zaten we opnieuw redelijk goed richting Frankfurt en daarna weer helemaal op ons gemak tot in Stuttgart. 

*Een plaats reserveren is aan te raden voor zulke langere ritten en voor 1ste klasse betaal je dan nauwelijks meer. 

Ook Duitse treinen lopen vaak vertraging op, hoorden we van een 'lokal' die vaak de trein neemt. Dus als er maar weinig overstaptijd is, is de kans reëel dat je de aansluiting mist, zoals we ook bij de terugreis opnieuw hebben ervaren. Een volgende keer laten we best meer dan 7 minuten overstaptijd tussen ;-) Met je ticket kan je wel de volgende trein nemen, maar je nummer van zitplaats geldt dan niet meer. Op de terugreis hebben we zo'n gemiste aansluiting meer chill aangepakt: om anderhalf uur te overbruggen hebben we ons op een mocktail en zeteltje getrakteerd. De kids hoorden we niet meer klagen: ze voelden zich al een beetje 'at home'. Ook hier was immers wifi, zodat de wachttijd op de volgende aansluiting aangenaam verliep. Alle tijd om samen de beste vakantiefoto's te selecteren en aan dit blog te werken ;-) 
De gemiste aansluiting pakten we deze keer meer chill aan...

Kortom... we blijven de trein koesteren als beste vervoersmiddel voor langere afstanden, ondanks de kleine kantjes. We hopen dat die meer en meer verdwijnen naarmate meer en meer mensen hun liefde verklaren aan de trein ;-) Omdat het de logische keuze is uit liefde voor de planeet.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z