Doorgaan naar hoofdcontent

Autodelen: een verhaal van dromen, durven en doen!

Op de foto: ons gezin met deelwagen via Cozywheels (een Renault Zoë) tijdens uitstapje naar Genk februari 2021. Dagje vakantiegevoel, want wij zitten niet dagdagelijks in de auto ;-)

Hoe zijn wij tot autodelen gekomen? 

Droom, durf en doe! 

Waarin willen we investeren?

In 2016 hadden we verbouwplannen op tafel liggen voor het vernieuwen en uitbreiden van onze keuken. Daarvoor hadden we een budget bij elkaar gespaard. We hielden een deel spaargeld opzij omdat we vermoedden dat onze auto binnen 5 jaar vervangen zou moeten worden. En ja... die zomer kregen we een hoge kost aan de auto (wiellagerset, gasdrukveer, 2 nieuwe banden...). Door samenloop van garantiegedoe in combinatie met verlof garagist stond de auto onvoorzien een maand in panne op onze oprit. We merkten wonderwel dat we ook zonder auto geraakten waar we moesten zijn en beslisten dat we bij een volgende hoge kost de auto zouden wegdoen zonder een nieuwe aan te kopen. 

Zo kwam er ineens een flink spaarpotje bij om onze keuken nog praktischer en dubbel zo ruim te kunnen maken. Deze leefruimte wordt immers dagelijks intens gebruikt en blijft een grote waarde houden. Een auto? Die vermindert elk jaar in waarde en is een grote financiële investering die ruim 95% van zijn tijd ongebruikt stil staat... Een auto bewuster gebruiken draagt bovendien bij aan de zorg voor ons klimaat en het milieu - de leefruimte voor iedereen. Deze kostbare leefruimte willen we absoluut helpen beschermen voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat is pas helemaal van grote waarde!

Informeren

In tussentijd informeerden we ons over mogelijke vormen van autodelen. Zo leerden we via een infoavond bij iemand thuis Cozycar kennen, een platvorm voor autodelen tussen buren. (Ondertussen heet dit Cozywheels en is het aanbod ook uitgebreid met o.a. cargofietsen en elektrische fietsen.)

Auto bewuster gebruiken: kilometers noteren en alternatieven onderzoeken 

Een jaar lang noteerden we maandelijks onze gereden kilometers en zochten uit welke alternatieven er zijn voor een aantal autoritten. We hadden onze auto nog op de oprit staan, maar probeerden die een jaar lang zo min mogelijk te gebruiken. 

Laatste zetje nodig

En ja hoor, een jaar later diende zich een herstelling van de remleidingen aan. Kosten om groene kaart te krijgen bij autokeuring: kleine 400 euro. We hielden onze belofte en hebben de auto als bezit opgegeven. De nummerplaat werd ingediend (in sommige gemeenten krijg je daar een premie voor, helaas nog niet in Aarschot) en de auto te koop gesteld, goed voor reserveonderdelen. Ter info: 500 euro is zo'n wagen dan nog waard. (Opel Meriva, 12 jaar oud, 257 000 km, goed onderhouden.) Achteraf uitgerekend: het bezit van deze auto kostte ons 1100 euro per jaar: dus aankoop, garagekosten, verzekering,...  -  los van dieselverbruik).

Multimobiele vrijheid

We gebruiken nu 2 deelauto’s uit de buurt, waaronder een elektrische. Als back-up kunnen we nog beroep doen op de auto van onze (schoon)ouders. Bovendien hebben meerdere naaste buren gezegd dat we in hoge nood altijd een auto van hen kunnen gebruiken. Aan auto's heus geen gebrek in Vlaanderen ;-)

Sinds één jaar zijn we bijkomend ook lid van de coöperatie Partago. Verspreid over Vlaanderen hebben we zo toegang tot meer dan 70 elektrische wagens, ook bestelbusjes of grotere gezinswagens. Om op vakantie te gaan, was Partago zo al onze trouwe partner! (zie ons hele reisverhaal elders op dit blog).

Een van ons beiden kan via het werk ook genieten van een mobiliteitsbudget. Daarmee wordt geregeld trein + Cambio-deelwagen in Leuven gecombineerd: vermits anno 2021 nog geen autodeelvloot in onze eigen gemeente Aarschot ;-(  maar daar komt hopelijk dit jaar verandering in... *noot achteraf: eind 2021 kwamen er in Aarschot 2 elektrische deelwagens bij van Share Mobility en begin 2022 ook 2 elektrische deelswagens van Cambio in centrum stad. Zie hierover de blogpost' Autodelen in Aarschot'.)

Wij willen niet meer terug. Voor ons telt gebruiksgemak boven bezit van een wagen. 
We hebben zelfs de luxe om het type auto te kunnen kiezen in functie van ons doel: met trekhaak of zonder, dat kan zelfs met fietsdrager erbij ;-)

Naast een assortiment deelwagens zijn ook onze elektrische bakfiets, een snelle elektrische fiets, een lidmaatschap van bluebike en een 10-rittenkaart voor bus en trein handige aanvullingen op ons autobezitloze bestaan. 


We gaan naar zee en nemen mee... de zon. Letterlijk, want de eigenaar had zijn deelwagen speciaal met zonne-energie voor ons opgeladen. De Lidl geeft ons dan weer een portie gratis elektriciteit om weer huiswaarts te keren.





Reacties

  1. Toffe blog! Is er ook een 'volg-knop' of zo, waarmee je op de hoogte gehouden wordt als er nieuwe artikels verschijnen? dirk.ceulemans@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z