Doorgaan naar hoofdcontent

Yes, we can! - wat wij zoal bijleerden over elektrisch rijden



bij de foto: zon, wind en de juiste motor ;-)

Pieter Boussemaere -auteur van '10 klimaatacties die werken' zegt:
 "Dat we er zullen geraken met de energietransitie, daar ben ik zeker van. De vraag is alleen, zal het op tijd zijn?"

ELEKTRISCH RIJDEN 

Gisteren verscheen een artikel in Knack, waarin staat dat heel wat mensen nog weinig weten over elektrisch rijden, laat staan ervaring hebben. 
Daarom zet ik hier wat weetjes op een rijtje die wij zelf hebben bijgeleerd, zowel praktische kantjes als het grotere plaatje rond milieu en klimaat. 
*Voor de grondig geformuleerde lessen rond elektrisch rijden, verwijs ik door naar het blog  van Dominque De Munck.

We beschouw(d)en onszelf nog als groentjes met voornamelijk ervaring in relatief korte, doordeweekse ritjes met een Renault-Zoë (deelauto via Cozycar) die bovendien keurig voor ons opgeladen klaar staat . Sinds deze zomer kunnen we zeggen dat we ook ons ervaringsdiploma 'trip door Frankrijk' met een Nissan Evalia eNV200 op zak hebben. Die Nissan is voor de langere ritten niet de meest voor de hand liggende wagen (geblokte wagen, meer weerstand dus hoger verbruik, en zou ook minder snel snelladen.) Maar ja, een Tesla zit niet meteen in het aanbod van Partago en dat hoeft ook niet. Dat de Nissan Evalia geen topmodel is op elk vlak, deert ons niet. Wij zijn immers niet met die auto getrouwd ;-) Dat is een belangrijke nuance. Voor relatief weinig geld (t.o.v. aankoop elektrische wagen) kunnen wij wel ervaring opdoen. Voor ons is het dus meer een 'lat-relatie', om het platonisch te stellen ;-) De Nissan was alvast een heel gerieflijke en ruime auto, een fijne reiscompagnon waarmee we nog avonturen willen aangaan.


Als je al een ervaren EV-bestuurder bent, hoef je niet verder te lezen ;-) tenzij je natuurlijk nog aanvullingen hebt. Laat maar weten dan.


Wat hebben we zoal geleerd?
  • Belangrijkste les: de elektrische motor is  'de juiste motor'! Uiteraard na je eigen motor (te voet of met de fiets) en het openbaar vervoer.
  • Gloeilamp versus ledlamp: iedereen weet ondertussen dat een gloeilamp de energie die het nodig heeft niet efficiënt gebruikt t.o.v. een ledlamp. Dezelfde vergelijking kan je maken voor de fossielebrandstofmotor: Amper 14 tot 30 % van de energie opgewekt door fossiele brandstof, doet de wagen rijden. De rest gaat verloren aan warmte, wrijving... Elektrische motoren hebben dat probleem niet. Ze zetten  74 tot 94% van de opgewekte energie om in beweging. dat is 3 tot 4 keer efficiënter!
  • Zwembad vol olie uitgespaard: wie een fossiele wagen koopt, verbindt zich daarbij ook tot de aankoop van een zwembad aan benzine/diesel over de hele levensduur van het voertuig. Door elke fossiele wagen meer op de weg, verwerft de olie-industrie een aankoopbelofte van een 15 000 liter brandstof. Alles bij elkaar verbrandt het wegverkeer bijna de helft van alle olie die jaarlijks wordt opgepompt. Geen wonder dat er af en toe een artikel verschijnt, gestuurd door de olie-industrie, waarin het belang van elektrische auto's genuanceerd of tenietgedaan wordt...
  • Range anxiety: de nog veel voorkomende vrees om geen 'verre' afstanden te kunnen afleggen als je daar zin in hebt. Het is ook de angst om ergens halverwege niemandsland plompverloren stil te staan met een lege accu. ;-) Wijzelf hadden maar in beperkte mate last van 'range anxiety', anders waren we er niet aan begonnen. Na ons avontuur hebben we deze angst volledig overwonnen...;-) En hoe vaak op een jaar rijd je meer dan 150 km in één keer? De meeste mensen niet vaak. En wees gerust, batterijen met actieradius van minstens 300 km zijn er al en zullen steeds goedkoper worden...
  • Een elektrische auto rijdt uiterst aangenaam. Ook het bochtenwerk in de bergen is zalig zonder schakelen.
  • Laadpaal in het Frans is 'borne de recharge' (behoort ondertussen tot mijn basiswoordenschat). Via google maps kan je zo alle laadpalen vinden. In Frankrijk is ook 'Chargemap' populair. Als je je daarop registreert, vind je ook reviews bij de laadpalen en zie je of ze ook beschikbaar zijn. Handig detail ;-)
  • 'Chademo-'stekker is nog een woord dat ik bij leerde. Het is het type stekker dat we voor snelladen gebruikten bij de Nisan Evalia. 'Chademo' staat voor 'charge and move', maar is ook Japans en betekent: 'Laten we een kopje thee drinken'. Mooi toch! De tijd dat je auto oplaadt, is de tijd nodig voor een kopje thee. Een kenner in elektrisch rijden liet weten dat 'chademo'-stekkers ook weer stilaan uitsterven (Japanse merken hebben dit type voornamelijk). CCS zou de nieuwe standaard worden.
  • AC DC: ik kende dit alleen van de muziekgroep. Kurt wist uiteraard al langer dat AC staat voor wisselstroom en DC voor gelijkstroom, maar voor mij was dit dus nieuw ;-). Thuisladers en gewone openbare laadpalen leveren wisselstroom (AC), snelladers leveren gelijkstroom (DC).
  • In Frankrijk was/is er een veiligheidsprobleem met de meeste laadpalen van het Corri-door/Izivia netwerk aan benzinestations langs autosnelwegen. Het gevolg is een welles/nietes spel met de fabrikant en onwil van de operator om dit recht te zetten. Daardoor kan je langs de autostrade sinds dit jaar enkel als Tesla-rijder of fossiele wagen terecht ;-(  Als we vooraf iets je meer hadden rondgehoord bij mensen die meer ervaring hebben met elektrische rijden, hadden we dit wel vooraf geweten... (artikel hier.)
  • Frankrijk scoort wel goed wat betreft groene stroom waarmee je kan opladen. Want de stroom waarmee je je elektrische wagen oplaadt, kan uiteraard ook niet-groen zijn, als deze opgewekt wordt door bv. steenkool -en gascentrales. Dan heb je geen CO2-uitstoot op de plaats waar je rijdt, maar wel elders. Maar, zelfs bij grijze stroom wint de EV nog van zijn fossiele tegenhanger als je het hele plaatje bekijkt. De klimaatwinst is dan natuurlijk niet optimaal. 
  • De eerste auto die ooit voor het eerst sneller reed dan 100km/u was een elektrische auto. Dit was in 1899. Rond 1900 waren er in de VS meer elektrische dan wagens met brandstofmotor verkocht. Dit door de vele voordelen van een elektrische motor. Lange afstanden waren toen minder noodzakelijk. Rond 1920 sloeg de balans om en rond 1935 stierf de elektrische wagen een stille dood. Vandaag, zo'n 100 jaar later, is de elektrische wagen eindelijk klaar om zijn fossiele tegenhanger definitief aan de haak te hangen.
  • Plug-in hybriden hebben zowel een verbrandings -als elektromotor. Daardoor zijn het behoorlijk complexe voertuigen, wat een hoge aanschafprijs én hoge onderhoudskosten met zich meebrengt. Overweeg je elektrisch? Zet je 'range anxiety' aan de kant en kies voor de volle 100% elektrisch! Veel minder onderhoudskosten en veel meer klimaatwinst.
  • Nog een kleine opbiechting: we kiezen dan wel de juiste motor wat auto's betreft, maar onze grasmachine rijdt nog op benzine... daar moeten we dus precies ook eens werk van maken. Lijkt immers eenvoudiger dan de juiste motor voor je auto ;-) 
  • ...


TRANSITIE

Ieder van ons kan de transitie helpen versnellen. 'Kies de juiste motor', is daarbij actie nr. 6 van het boek '10 klimaatacties die werken' van Pieter Boussemaere met gelijknamige website. De meer wetenschappelijke lessen die ik hierboven citeerde, komen uit dit boek.

Voor wie nog meer wil lezen over de transitie naar elektrisch rijden verwijzen we door naar het blog van Dominique De Munck. In 7 stellingen op een rij worden feiten nauwgezet ontdaan van fictie. Een aanrader als je het juiste antwoord klaar wil hebben op alle fabeltjes rond elektrisch rijden.


Tof, kort en helder filmpje waarin de balans aan CO2-uitstoot letterlijk wordt opgemaakt tussen Dieselwagen en elektrische wagen.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z