Doorgaan naar hoofdcontent

Laden en lossen - heenrit deel 2

 
Even een terugblik op onze heenrit. We vertrokken donderdag net voor de middag en arriveerden op onze eindbestemming zaterdagavond om 22.30u. Dat was later dan we verwacht hadden. Ik vermoed dat de terugrit vlotter en korter zal zijn. We hadden immers nog wat te leren ;-)

Wat we al doende ondervonden hebben: op autostrades aan een snelheid van 110km/u konden we met onze volgeladen auto zo'n 150km in één keer afleggen (en nog wat veilige marge overhouden). Bij een 'gewone' auto sta je daar niet zo bij stil, maar alles boven de 90km/u verbruikt echt ontzettend meer brandstof (gelukkig dat Kurt zijn eigen surfplank toch thuis liet en één ter plaatse huurt - zou het verbruik anders nog aanzienlijk verhoogd hebben). Ook de airco zetten we niet onnodig aan om verbruik te sparen. Je wordt duidelijk meer bewust van wat alles energie verbruikt ;-) Op gewone wegen konden we zo'n 180 km doen gok ik. Normaal staat aangegeven dat je 200 a 220 km kan rijden, maar dat zal dus minder vol geladen zijn, aan 90km/u en met 100% volle batterij. In praktijk laad je beter tot ruim 80% op omdat de laatste 10-20% veel langer duren om op te laden.

De eerste 24u stopten we 5 keer om op te laden. Drie keer overdag aan een snellader als dat kon, waarbij op 1u de auto voor ruim 80% opgeladen was en we zelf ook tegelijk pauze namen om te eten of even te rusten. De plaats van zo'n laadpaal is helaas meestal niet in een bosrijke omgeving. Om even te rusten is het wel zoeken naar een schaduwplekje onder een boom en om iets te eten zie je steeds dezelfde ketens in de buurt opduiken: Burger King, Mc Donalds, KFC... onze kinderen zijn daarmee gelukkig maar na de 2de keer zeiden ook zij dat ze de hamburgers even beu waren... ;-) zelfs met cadeautje erbij. Twee keer laadden we 's nachts op, waarbij we dan sliepen in de auto. Dan hoefde het geen snellader te zijn. Dit ritme hebben we als positief ervaren.

Kurt gaf als chauffeur aan ongestresseerd te kunnen rijden omdat we onszelf geen druk hadden opgelegd om op het einde van de dag op een bepaald punt te moeten zijn. We zouden wel zien hoe ver we geraakten en hadden een tent bij indien nodig. Die tent bleek overbodig. Juist door de verplichte rustmomenten overdag kon hij als chauffeur ook een stuk van de nacht doorrijden. De kinderen sliepen zalig op de achterbank en wij reden tot middernacht zoiets door. Dan hielden we een eerste nachtelijke laadpauze van anderhalf uur waarbij we de zetels achteruit zetten en ook sliepen. Dan weer een stuk rijden waarbij we Parijs 's nachts konden passeren. Nadien opnieuw (trager) opladen voor een langer dutje tot aan de ochtend. We ontbeten nog op het gemak, want dit was geen verloren tijd maar oplaadtijd voor ons en de auto.

De tweede dag en nacht wilden we hetzelfde stramien volgen maar dat is door een aantal hindernissen niet helemaal gelukt. Als we meer ervaring hadden gehad, was die dag vlotter verlopen. We hadden in Frankrijk tot nog toe telkens heel vlot en steeds gratis kunnen opladen: aan Ikea, aan Nissan garage, aan supermarkt Auchan. Enkel onze laatste nachtstop was betalend maar niet duur (3,50 euro opstartkost met 15 min. laden inbegrepen, nadien 0,16 euro/min.) . Omdat we gemerkt hadden dat de laadpalen aan tankstations langs autostrades steeds 'dehors service' bleken te zijn, probeerden we een stuk autostrade te mijden*. Daar is iets fout gelopen met mijn blik op de kaart en een missing op een rond punt en hebben zo nodeloos eenzelfde stuk weg 3 keer gezien. Dat heeft ons kilometers en tijd gekost maar eigenlijk op zich weinig stress. Gewoon de vaststelling: 'Ach, gisteren zijn we ook begonnen met een omweg.' Ik vertel het er maar bij, om te verduidelijken dat we geen race tegen de tijd hielden en te schetsen dat we met meer ervaring wel sneller hadden kunnen zijn...

Het vinden van laadpunten bleek vandaag wel moeilijker. Het lastige in Frankrijk is dat er veel verschillende beheerders van laadpalen zijn en je via verschillende kanalen moet zoeken. De gps geeft laadpalen aan, maar niet diegene die gratis zijn, zoals Lidl, Ikea, Nissan, Auchan. Een copiloot die zoekt via smartphone is dus handig (via google maps en via 'chargemap'). Uiteindelijk eindigden we onze 2de dag aan een gratis Lidl laadpunt waarbij we ondertussen ons kampeervuurtje boven haalden en spaghetti kookten. De auto was tot voorbij 90% opgeladen, we konden een groot stuk van de nacht aan en begonnen te rijden in de stille hoop 's nachts voorbij Bordeaux te geraken. Het was ijdele hoop, want die nacht kregen we dan toch te kampen met een serieus stress-moment. Achteraf gezien kwam alles eigenlijk best nog wel eenvoudig goed, maar er heeft toch één laadpaal in Frankrijk een serieuze stamp gekregen en we weten nu dat er ook minstens één depanneur is in Frankrijk die allergisch is aan het takelen van elektrische wagens. Toevallig kwam juist die op ons pad. Over dit stress-momentje (echt waar, het enige) vertel ik in het volgende stukje blog...
Batterij opgeladen, buikje vol spaghetti, onder een avondzon een nachtelijke rit tegemoet die anders verliep dan gehoopt.

*Laadpalen buiten werking langs autostrades was in Frankrijk een probleem in 2020.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 2 november '24 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing bovenop ecologische en sociale voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot 9 deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share, 6 van Cambio en 2 van Stapp-in. Eén Cambio (aan het station) is niet-elektrisch. Alle andere deelwagens zijn wel elektrisch. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo is er een particuliere deelwagen beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen ...

Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar?

  Naar aanloop van Kerstmis, en tegelijk naar aanloop van de nieuwe naam van 'Autodelen.net' die 'Way To Go' wordt in 2025, verzamelde ik 25 wijsheden over letterlijk en figuurlijk op weg gaan. Ik hoop ermee mezelf en anderen te kunnen inspireren... Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar? Als je titeltjes in de cirkel moeilijk kan lezen, staan de 25 blogpostjes hier ook op een rijtje. Hoewel een weg in werkelijkheid ook meestal niet rechtlijnig is ;-) 1. Over kompassen en wegwijzers 2. De zebra die de anderekant uit kijkt 3. De reis of de bestemming? 4. Over delen en vermenigvuldigen 5. Prioriteiten stellen 6. Al dansend pauzeren 7. Soms bergen verzetten, soms efkes niks 8. 6 of 9? Het geheim om verder te kijken 9. Dwarsliggen en buiten de lijntjes kleuren 10. Zonder plan maar met vertrouwen 11. Je struikelblok benoemen 12. Omarm de chaos 13. Hoop is optimisme met opgestroopte mouwen 14. De meeste mensen deugen 15. Het ‘wood wide web’ als onz...

Vier dagen vakantie met een deelwagen van Dégage

We boekten 4 dagen vakantie in Nederland nabij de Duitse grens. Met een deelwagen op vakantie gaan is niet nieuw voor ons. Het was wel de eerste keer dat we de trip maakten met een auto die gedeeld wordt via het platform Dégage.   Tijd om op dit blog wat meer te vertellen over Dégage! Ik ben fan omdat het een deelsysteem van mensen voor mensen is.  Dégage? Betekent dat niet 'Rot op!'? Dégage staat voor 'DE Gedeelde Autovloot GEnt' en werd meer dan 25 jaar geleden opgericht in... jawel: Gent. Het gaat om een vloot auto's die gedeeld wordt door particulieren. Momenteel zijn er een 600-tal gedeelde Dégage wagens in Vlaanderen, waarvan de helft in Gent. Meer dan 6000 mensen maken gebruik van wagens uit deze vloot. Het platform maakt op die manier ruim 6000 andere wagens overbodig en spaart dus ruimte en grondstoffen: meer plaats voor mensen, dat is de missie van Dégage.  'Rot op!' is dus wat zwaar uitgedrukt. Het is eerder 'Maak plaats!' ;-) Iedereen die...