Doorgaan naar hoofdcontent

Roadsurfer camper huren

 

Roadsurfer

We trokken van het Zwarte Woud naar Legoland en terug met deze praktische reisgenoot, een Ford Nugget. Die huurden we via de firma 'Roadsurfer'. Kurt had tijdens een surftrip in Spanje een camper van deze firma opgemerkt. Een blik op hun website leerde dat deze firma in heel wat landen campers verhuurt: in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Zweden. 

We boekten deze enkele weken vooraf en hadden toen nog een ruime keuze. (We gingen begin juli op vakantie, dus nog niet in de drukste periode.) We kozen voor een Ford Nugget. De prijs voor dit model was 119 euro per nacht. Per boeking moet je ook nog 99 euro servicekosten rekenen. Voor 7 nachten betaalden we in totaal 932 euro. Goedkoop is het niet, maar je hebt wel alle comfort aan boord (keukengerief, zonnewering, stoelen, tafeltje, buitendouche,...) en de camper was piekfijn in orde. We betalen ondertussen ook geen eigen auto die werkloos op de oprit staat, dat scheelt ook. ;-) De kans is groot dat we nog eens met een camper van Roadsurfer op vakantie gaan, bv. naar Zweden of Denemarken.

De locatie waar we deze camper ophaalden was Stuttgart, Duitsland. We hadden ook een Roadsurfer in Antwerpen kunnen nemen: dat zou misschien logisch maar minder écologisch zijn ;-) We kozen er dus voor om eerst met de trein tot Stuttgart te gaan. Tussen het station van Stuttgart en de firma 'Roadsurfer' moesten we nog een metro nemen. Google maps gaf ons daarbij de juiste aanwijzingen. Bagage moet je uiteraard wat beperken: het moet in reistassen kunnen die je vlot de trein op en af kan nemen. Dat lukte wel. Er is immers al heel wat aanwezig in de camper zelf en een camper is ook makkelijker ordelijk te houden als je geen overvloed aan spullen bij hebt ;-)

Fossiel rijden maar uitstoot beperken

We reden voor 103 euro zo'n 900 km tijdens onze reis en spaarden zeker enkele fossiele tankbeurten uit door niet in België op 'fossiele wijze' te vertrekken maar eerst de trein te nemen voor de grootste afstand. Financieel is de treinrit voor 4 personen helaas nog duurder dan die uitgespaarde tankbeurten. (De treinrit heen en terug voor 4 personen was 463,60 euro, dus 115,90 euro per persoon.) Jammer, want er zou heel wat fileleed gespaard blijven als openbaar vervoer voor langere vakantieritten ook financieel de beste keuze zou zijn. Op uitstoot en het gemak hebben we sowieso winst geboekt. Om zuiniger te rijden én meer van de landschappen te kunnen genieten tussen het Zwarte Woud en Legoland in Gunzburg hebben we snelwegen meestal bewust vermeden. Dat scheelt echt stukken in verbruik en vakantie neem je immers om te vertragen. In het dagelijkse leven neem je al 'snelwegen' genoeg ;-)

Grappig dat ik achteraf lees dat Stuttgart eigenlijk zowat de bakermat van de Duitse auto-industrie is dankzij Gottlieb Daimer, Carl Benz en Ferndinand Porsche. Glorie van het fossiele tijdperk ;-) dat wij anno 2022 zoveel mogelijk proberen achter ons te laten...






Reacties

Populaire posts van deze blog

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 2 november '24 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing bovenop ecologische en sociale voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot 9 deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share, 6 van Cambio en 2 van Stapp-in. Eén Cambio (aan het station) is niet-elektrisch. Alle andere deelwagens zijn wel elektrisch. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo is er een particuliere deelwagen beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen ...

Vier dagen vakantie met een deelwagen van Dégage

We boekten 4 dagen vakantie in Nederland nabij de Duitse grens. Met een deelwagen op vakantie gaan is niet nieuw voor ons. Het was wel de eerste keer dat we de trip maakten met een auto die gedeeld wordt via het platform Dégage.   Tijd om op dit blog wat meer te vertellen over Dégage! Ik ben fan omdat het een deelsysteem van mensen voor mensen is.  Dégage? Betekent dat niet 'Rot op!'? Dégage staat voor 'DE Gedeelde Autovloot GEnt' en werd meer dan 25 jaar geleden opgericht in... jawel: Gent. Het gaat om een vloot auto's die gedeeld wordt door particulieren. Momenteel zijn er een 600-tal gedeelde Dégage wagens in Vlaanderen, waarvan de helft in Gent. Meer dan 6000 mensen maken gebruik van wagens uit deze vloot. Het platform maakt op die manier ruim 6000 andere wagens overbodig en spaart dus ruimte en grondstoffen: meer plaats voor mensen, dat is de missie van Dégage.  'Rot op!' is dus wat zwaar uitgedrukt. Het is eerder 'Maak plaats!' ;-) Iedereen die...

Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar?

  Naar aanloop van Kerstmis, en tegelijk naar aanloop van de nieuwe naam van 'Autodelen.net' die 'Way To Go' wordt in 2025, verzamelde ik 25 wijsheden over letterlijk en figuurlijk op weg gaan. Ik hoop ermee mezelf en anderen te kunnen inspireren... Wat is jouw 'Way To Go' voor het nieuwe jaar? Als je titeltjes in de cirkel moeilijk kan lezen, staan de 25 blogpostjes hier ook op een rijtje. Hoewel een weg in werkelijkheid ook meestal niet rechtlijnig is ;-) 1. Over kompassen en wegwijzers 2. De zebra die de anderekant uit kijkt 3. De reis of de bestemming? 4. Over delen en vermenigvuldigen 5. Prioriteiten stellen 6. Al dansend pauzeren 7. Soms bergen verzetten, soms efkes niks 8. 6 of 9? Het geheim om verder te kijken 9. Dwarsliggen en buiten de lijntjes kleuren 10. Zonder plan maar met vertrouwen 11. Je struikelblok benoemen 12. Omarm de chaos 13. Hoop is optimisme met opgestroopte mouwen 14. De meeste mensen deugen 15. Het ‘wood wide web’ als onz...