Doorgaan naar hoofdcontent

Roadsurfer camper huren

 

Roadsurfer

We trokken van het Zwarte Woud naar Legoland en terug met deze praktische reisgenoot, een Ford Nugget. Die huurden we via de firma 'Roadsurfer'. Kurt had tijdens een surftrip in Spanje een camper van deze firma opgemerkt. Een blik op hun website leerde dat deze firma in heel wat landen campers verhuurt: in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Zweden. 

We boekten deze enkele weken vooraf en hadden toen nog een ruime keuze. (We gingen begin juli op vakantie, dus nog niet in de drukste periode.) We kozen voor een Ford Nugget. De prijs voor dit model was 119 euro per nacht. Per boeking moet je ook nog 99 euro servicekosten rekenen. Voor 7 nachten betaalden we in totaal 932 euro. Goedkoop is het niet, maar je hebt wel alle comfort aan boord (keukengerief, zonnewering, stoelen, tafeltje, buitendouche,...) en de camper was piekfijn in orde. We betalen ondertussen ook geen eigen auto die werkloos op de oprit staat, dat scheelt ook. ;-) De kans is groot dat we nog eens met een camper van Roadsurfer op vakantie gaan, bv. naar Zweden of Denemarken.

De locatie waar we deze camper ophaalden was Stuttgart, Duitsland. We hadden ook een Roadsurfer in Antwerpen kunnen nemen: dat zou misschien logisch maar minder écologisch zijn ;-) We kozen er dus voor om eerst met de trein tot Stuttgart te gaan. Tussen het station van Stuttgart en de firma 'Roadsurfer' moesten we nog een metro nemen. Google maps gaf ons daarbij de juiste aanwijzingen. Bagage moet je uiteraard wat beperken: het moet in reistassen kunnen die je vlot de trein op en af kan nemen. Dat lukte wel. Er is immers al heel wat aanwezig in de camper zelf en een camper is ook makkelijker ordelijk te houden als je geen overvloed aan spullen bij hebt ;-)

Fossiel rijden maar uitstoot beperken

We reden voor 103 euro zo'n 900 km tijdens onze reis en spaarden zeker enkele fossiele tankbeurten uit door niet in België op 'fossiele wijze' te vertrekken maar eerst de trein te nemen voor de grootste afstand. Financieel is de treinrit voor 4 personen helaas nog duurder dan die uitgespaarde tankbeurten. (De treinrit heen en terug voor 4 personen was 463,60 euro, dus 115,90 euro per persoon.) Jammer, want er zou heel wat fileleed gespaard blijven als openbaar vervoer voor langere vakantieritten ook financieel de beste keuze zou zijn. Op uitstoot en het gemak hebben we sowieso winst geboekt. Om zuiniger te rijden én meer van de landschappen te kunnen genieten tussen het Zwarte Woud en Legoland in Gunzburg hebben we snelwegen meestal bewust vermeden. Dat scheelt echt stukken in verbruik en vakantie neem je immers om te vertragen. In het dagelijkse leven neem je al 'snelwegen' genoeg ;-)

Grappig dat ik achteraf lees dat Stuttgart eigenlijk zowat de bakermat van de Duitse auto-industrie is dankzij Gottlieb Daimer, Carl Benz en Ferndinand Porsche. Glorie van het fossiele tijdperk ;-) dat wij anno 2022 zoveel mogelijk proberen achter ons te laten...






Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z