Roadsurfer
We trokken van het Zwarte Woud naar Legoland en terug met deze praktische reisgenoot, een Ford Nugget. Die huurden we via de firma 'Roadsurfer'. Kurt had tijdens een surftrip in Spanje een camper van deze firma opgemerkt. Een blik op hun website leerde dat deze firma in heel wat landen campers verhuurt: in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

We boekten deze enkele weken vooraf en hadden toen nog een ruime keuze. (We gingen begin juli op vakantie, dus nog niet in de drukste periode.) We kozen voor een Ford Nugget. De prijs voor dit model was 119 euro per nacht. Per boeking moet je ook nog 99 euro servicekosten rekenen. Voor 7 nachten betaalden we in totaal 932 euro. Goedkoop is het niet, maar je hebt wel alle comfort aan boord (keukengerief, zonnewering, stoelen, tafeltje, buitendouche,...) en de camper was piekfijn in orde. We betalen ondertussen ook geen eigen auto die werkloos op de oprit staat, dat scheelt ook. ;-) De kans is groot dat we nog eens met een camper van Roadsurfer op vakantie gaan, bv. naar Zweden of Denemarken.

De locatie waar we deze camper ophaalden was Stuttgart, Duitsland. We hadden ook een Roadsurfer in Antwerpen kunnen nemen: dat zou misschien logisch maar minder écologisch zijn ;-) We kozen er dus voor om eerst met de trein tot Stuttgart te gaan. Tussen het station van Stuttgart en de firma 'Roadsurfer' moesten we nog een metro nemen. Google maps gaf ons daarbij de juiste aanwijzingen. Bagage moet je uiteraard wat beperken: het moet in reistassen kunnen die je vlot de trein op en af kan nemen. Dat lukte wel. Er is immers al heel wat aanwezig in de camper zelf en een camper is ook makkelijker ordelijk te houden als je geen overvloed aan spullen bij hebt ;-)

Fossiel rijden maar uitstoot beperken
We reden voor 103 euro zo'n 900 km tijdens onze reis en spaarden zeker enkele fossiele tankbeurten uit door niet in België op 'fossiele wijze' te vertrekken maar eerst de trein te nemen voor de grootste afstand. Financieel is de treinrit voor 4 personen helaas nog duurder dan die uitgespaarde tankbeurten. (De treinrit heen en terug voor 4 personen was 463,60 euro, dus 115,90 euro per persoon.) Jammer, want er zou heel wat fileleed gespaard blijven als openbaar vervoer voor langere vakantieritten ook financieel de beste keuze zou zijn. Op uitstoot en het gemak hebben we sowieso winst geboekt. Om zuiniger te rijden én meer van de landschappen te kunnen genieten tussen het Zwarte Woud en Legoland in Gunzburg hebben we snelwegen meestal bewust vermeden. Dat scheelt echt stukken in verbruik en vakantie neem je immers om te vertragen. In het dagelijkse leven neem je al 'snelwegen' genoeg ;-)

Grappig dat ik achteraf lees dat Stuttgart eigenlijk zowat de bakermat van de Duitse auto-industrie is dankzij Gottlieb Daimer, Carl Benz en Ferndinand Porsche. Glorie van het fossiele tijdperk ;-) dat wij anno 2022 zoveel mogelijk proberen achter ons te laten...
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie!