Doorgaan naar hoofdcontent

Dan toch niet 'gewoon' met de auto op vakantie...

"Laten we dit jaar es niet te zot doen en gewoon met de auto op vakantie gaan", zei dochter Lotte toen we begin juni onze vakantie nog moesten vastleggen.

Waarbij 'de' auto in ons geval één van de vele deelauto's betekent waartoe we toegang hebben.

Ons vakantieplan voor dit jaar is om 2 dagen naar Legoland (Günzburg) te gaan en het Zwarte Woud te verkennen. We gingen nog nooit eerder naar Duitsland op reis.

Vorig jaar maakten we met ons vier een roadtrip naar zee met onze nieuwe gezinsfiets (Yuba Mundo) waarop beide kinderen achterop zaten. Het jaar voordien reden we met een elektrische deelwagen van Partago, een Nissan Leaf, naar Zuid Frankrijk, Baskenland. Vooral de heenrit was op zich al een onvergetelijk avontuur. Het jaar daarvoor gingen we met de Thalys eveneens naar de Pyreneeën om van daaruit nog verder te reizen met een gehuurde camper tot aan de Picos de Europa in Spanje.

Dus ja, 'gewoon' met 'de' auto op vakantie gaan is bij ons geen jaarlijkse traditie. We  voelen er ook niet veel meer voor om urenlang in een auto te zitten als er meer comfortabele alternatieven zijn die tegelijk minder CO2 uitstoten. En omdat we geen auto bezitten (die wat grootte betreft dan meestal gekocht wordt in functie van de jaarlijkse vakantie) is er ook marge om een treinrit te betalen. We laten ondertussen immers geen auto op de oprit achter, die ook geld kost terwijl die stil staat.

Waar ik toe wil komen: ook Lotte was uiteindelijk gewonnen voor het idee van ruime, comfortabele zitplaatsen, WiFi aan boord en de service van een warme croissant. We kozen ervoor om het grootste aantal kilometers met de trein te doen: Brussel - Stuttgart met treinmaatschappij ICE. In Stuttgart reserveerden we voor een week dan een camper (een Ford Nugget) bij 'Roadsurfer', die in verschillende Europese landen een verhuurkantoor hebben. Met deze 'Roadsurfer' rijden we dan door naar Legoland en langsheen het Zwarte Woud...

Wordt vervolgd dus...
CO2-uitstoot per km van verschillende soorten vervoer

In elk geval is de trein altijd een beetje reizen en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: ook soms een beetje stress. De trein van Aarschot naar Brussel had al 18 minuten vertraging.... om de spanning er wat in te houden van bij de start ;-). Gelukkig zijn we toch op tijd op onze gereserveerde plaatsen kunnen gaan zitten in de trein richting Duitsland. Even tot rust komen nu en achterover in de comfortabele zetel liggen...  (wat uiteindelijk toch niet helemaal verliep zoals ideaal zou zijn, zie daarvoor de volgende post ;-)

Wir freuen uns auf unseren Urlaub...

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z