Doorgaan naar hoofdcontent

Praktisch overzicht route, laadpunten en cijfertjes - terugrit


We zijn vandaag veilig en vlot thuisgekomen. Deze keer geen verhaalvorm maar een handig overzicht, voor als wij of anderen de trip nog eens zouden overdoen...


* 47 u onderweg geweest, met 2x nachtelijke rustpauzes
* 1250 km gereden
* 164 kWh  (omgerekend van hele reis waarop we 3159 km hebben gedaan en 414,4 kWh hebben verbruikt, dat is zuinig gereden met gemiddeld verbruik van 0,13 kWh per km - algemeen wordt 0,16 kWh per km gerekend)
* 8 laadstops
* 20 euro aan péage
* 10 euro aan elektriciteit via betalende laadpalen


laadstop 1: SAINT-PAUL-LES-DAX Rue André Fourcade
MobiVE (snellader, betalend) via app, 3,50 euro incl. 15 min. laden, nadien 0,16 euro/min.
> mooi gelegen in centrum, bankje en fonteintjes in park vlakbij, diverse eetgelegenheden.

laadstop 2: BORDEAUX
IKEA (snellader, gratis) 
*Als deze bezet zou zijn: ook nog laadpalen bij AUCHAN vlakbij
> groot winkelcomplex, druk, geen rustige bankje ofzo maar je kan iets eten of drinken bij Flunch en daar buiten zitten (of bij Ikea maar die was bij ons al gesloten)

Opgelet: hier volgt het stuk waartussen wij met lege batterij vielen op de heenrit :-( 
We reden langs gewone weg D137, geen autostrade (zijn laadpalen sowieso buiten werking sinds februari 2020), maar ook hier langs de D137 zijn 3 laadpalen van MobiVE die je tegenkomt buiten werking, nl. in St.Ciers s. Gironde., in Saint-Caprais de Blay en in Pons). Jammer, want zeker de laadpaal in Saint-Caprais de Blay is heel mooi gelegen aan camperparking.

laadstop 3: ST.-JEAN d'ANGéLY Place des Martyrs
MobiVE (snellader, betalend) via app, 3,50 euro incl. 15 min. laden, nadien 0,16 euro/min., we hebben hier wel de hulplijn moeten bellen zodat zij via onze code de laadpaal in gang konden zetten, iets dat we bij meerdere laadpalen van dit type hebben ondervonden in deze streek)
* ook LIDL: werkte niet, vermoedelijk vermits na sluitingstijd winkel

Op dit 3de laadpunt hebben we ook geslapen in de auto. 
Gereden naar Poitiers via D950, dus weer geen autostrade.

laadstop 4: POITIERS Rue de Bignoux
LIDL (geen snellader!, gratis)
*op de heenrit zijn we aan een andere Lidl gestopt hier in de buurt, die wel snellader had en mooier gelegen was, maar we vonden hem nu niet meer terug :-(
> Op wandelafstand 'boucherie Feuillette' waar je rustig kan ontbijten en naar toilet gaan ;-)
*Aha, ondertussen (via rekeninguittreksel van aankopen in Lidl) de gegevens teruggevonden van het betere laadpunt in deze buurt op onze heenrit, mooi gelegen én met snellader:
AZOY-LE-BRÛLE, Route de l'Hommerale, langs D611
LIDL (snellader, gratis)
> We hebben hier toen zelfs even gekookt, aan overkant Mc-Donalds waar je naar toilet kan gaan.

We kozen er opnieuw voor geen autostrade te volgen, maar gewone wegen (D3-D725-D975-D775-D675-D956). Dat ging trager, maar daardoor hebben we wel een extra laadstop uitgespaard (rijden op autostrade verbruikt heel veel) en zijn we niet meer langs Tours geweest (op heenrit was het moeilijk om een laadpaal in Tours te vinden, enkel bij Nissangarage, maar die werkt enkel als je een verkoper vindt die zijn badge gaat halen om die voor je aan te zetten). 
De route die we volgden was bijzonder charmant, langs mooie landschappen en pittoreske dorpjes met historische kernen. Ook een Zooparc in Beauval zijn we gepasseerd. Misschien een volgende keer een daguitstap waard... 

laadstop 5: BLOIS Vineuil
AUCHAN (snellader, gratis)
> groot overdekt winkelcomplex, met daarbinnen openbaar toilet, zitgelegenheid, shopping mogelijkheid, drank -en eetgelegenheid

Vanaf hier wel autostrade over Orleans richting Parijs, péage 16,80 euro

laadstop 6: VILLEBAN-SUR-YVETTE , 30 km voor Parijs
AUCHAN (snellader, gratis) opgelet: eerste keer dat we meemaakten dat de laadpaal reeds bezet was: deze laadpaal wordt druk gebruikt dus kans op aanschuiven.)
> speeltuintje vlakbij laadpaal en bankje was fijn pluspunt, groot winkelcomplex met binnen eetgelegendheid, bv. Flunch

Autostrade met péage, 4,80 euro. Wegenwerken en omleidingen in Parijs, file dus, ook op het late uur dat we hier doorreden.

laadstop 7: NOYON, 100 km voorbij Parijs
AUCHAN (snellader, gratis)
> grote parking van allerlei ketens en (fossiel) tankstation

Op dit laadpunt in Noyon hebben we geslapen in de auto. Route langs gewone weg richting Mons.

laadstop 8: MONS Avenue de Bélian 17
LIDL (snellader, gratis)
> Bakker 'Millefeuile' even terug in de straat.

Autostrade

Terug thuis in Aarschot...!!
Met dank aan trouwe reisgezel 'Rataplan', de Nissan evalia e-NV200 die we via Partago konden gebruiken. Rataplan heeft zijn standplaats in Rijmenam, Bonheiden.

*De kostprijs:
Op onze hele reis reden we in totaal 3159 kilometers met verbruik van 414,4 kWh. De prijs voor gebruik van de auto per kilometer is 0,16 euro. Dat geeft een totaal van 505,44 euro aan kilometerprijs. Je betaalt ook de tijdsduur dat je de auto in gebruik hebt. Daarvoor konden we beroep doen op de zomerkorting, waarbij je per 7 dagen voor 3 dagen credits terug krijgt. Een week gebruik komt zo neer op 287 euro. Wij gebruikten de auto 2 weken, dus is dat voor ons 574 euro. De totale kostprijs voor 2 weken en ruim 3000 km bedraagt in totaal dus 1079 euro (> via de Partago app kochten wij hiervoor 4 grote bundels aan van 300 euro aan credits, we hebben nog wat overschot aan credits nu.) 
Ons oorspronkelijke plan was met Thalys tot in Bordeaux en ter plaatse een auto huren. We vermoeden dat die kostprijs in de buurt gaat liggen. 
Een auto bezitten kost sowieso meer dan een auto gebruiken wanneer je die nodig hebt. Wij rekenen de kostprijs dan ook niet bij 'vakantiebudget' maar bij 'mobiliteitsbudget' over een heel jaar.  



Reacties

  1. mooi verhaal, en vooral ook fijn cijfermateriaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt dat jullie jullie verhaal met iedereen willen delen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt om te delen, tof om te lezen allemaal en we kregen vaak een deja-vu naar ons (kleiner ;-) avontuur met Partago busje naar Duitsland vorig. Ter info: https://www.partago.be/blog/met-het-partago-busje-zen-op-vakantie-naar-duitsland
    Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankuwel, jullie blog hadden we gelezen voor wij vertrokken ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Populaire posts van deze blog

Deel je ervaring en vergroot je handafdruk...

infostand op 'Planeet Heist'   deel je ervaring en vergroot je handafdruk Met handen en voeten... Met autodelen verklein je behoorlijk je ecologische voetafdruk . Wij ervaren dat zelf niet eens als inboeten aan luxe maar juist als meer comfort, want naast klimaatwinst sparen we ook geld en ruimte voor de deur én hebben we een hele menukaart aan mobiliteitskeuzes waaruit we à la carte kunnen kiezen. Voor ons gezin dus dubbele winst. Minstens even belangrijk en nog fijner is het vergroten van je handafdruk . We kunnen elk op zich ons eigen kleine best doen voor de planeet, maar wie daarbij ervaringen deelt met anderen, vergroot ook zijn / haar handafdruk. Onderzoek toont aan dat dit minstens zo belangrijk is! In gesprek gaan met een vriend, vriendin, collega, buur,... over jouw ervaringen zal mensen sneller inspireren dan louter pure informatie of feiten geven. 'Vertel je persoonlijk verhaal' is daarom ook één van de tips die vzw Klimaatcontact meegeeft in hun workshops

Meesurfen met de jongerenbus naar Spanje

'Meesurfen' met de bus om op surfvakantie te gaan... Dit jaar gaan we met het gezin op surfvakantie naar Spanje (Zarautz), aan de Atlantische Oceaan iets voorbij de grens met Frankrijk. Het is een vakantie met de Belgische organisatie 'Boardx', waarbij meerdere mensen op hetzelfde moment naar dezelfde (surf)bestemming gaan. Daarom leek een vorm van gemeenschappelijk vervoer ons een logische keuze. Zeker omdat we de 2 weken tijdens ons verblijf ook geen auto nodig hebben. We blijven voornamelijk aan zee en voor uitstapjes naar bv. San Sebastian of Bilbao is het openbaar vervoer in Spanje goed geregeld. Na wat navraag blijkt er een makkelijke en relatief goedkope manier te zijn om op onze bestemming te geraken: We kunnen als gezin gewoon 'meesurfen' met de jongerenbus van Boardx. Voor de jongerenvakanties legt Boardx standaard een bus in. Ook voor familievakanties specifiek gericht op éénoudergezinnen zit een busreis in de prijs inbegrepen. Voor de 'gewone&#

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot

Overzicht van alle autodeelmogelijkheden in Aarschot.       (prijzen laatst aangepast op 19 september '23 ) Een eigen wagen kost veel geld, neemt veel ruimte in en staat doorgaans 97% van de tijd stil. Fossiele uitstoot moeten we vermijden waar het kan, maar een elektrische auto zelf aankopen kost nog meer. Autodelen biedt zowel voor jou als voor de samenleving een grote financiële besparing en ecologische voordelen. Op dit moment zijn er op grondgebied Aarschot zes elektrisch deelwagens actief: Eén van Pashuysen Share en vijf van Cambio . Er loopt ook een campagne voor burgercoöperatie Partago om nog een zevende deelwagen bij op de kaart te zetten. Verder kunnen burgers uiteraard hun eigen wagen delen met buren, bv. via Cozywheels. Zo zijn er 2 beschikbaar in buurgemeente Begijnendijk. Ook via Dégage! kan je een particuliere wagen delen. Hieronder probeer ik alle info overzichtelijk in tabellen te gieten. Je betaalt het gebruik van een deelwagen per gereden kilometer (daarin z