Doorgaan naar hoofdcontent

Parti met Partago - heenrit deel 1




Onze reis door Frankrijk met als gehoopte bestemming de Pyreneeën tegen de Atlantische kust startte vandaag. Omdat onze Thalys naar Bordeaux afgeschaft werd, reserveerden we voor 2 weken via Partago - een coöperatie van elektrische deelwagens -een Nissan Evalia ev200. Dit type auto is nieuw voor ons, we hebben voorlopig enkel ervaring met een Renault Zoë (via Cozycar, platvorm voor particulier autodelen).

Elektrisch rijden betekent tijd nemen. En toevallig is tijd nemen en batterijen opladen ook het opzet van een vakantie.... ;-) We maakten een omwegje langs het kantoor van Partago in Gent, om daar nog een extra laadkabel op te pikken met gewone stekker. Die zal op een camping beslist van pas komen dus de omweg waard. Gent werd zo ook onze eerste laadstop. We picknickten ondertussen in een straat die de buurt had omgebouwd tot 'leefstraat'.   Het progressieve Gent, waar al velen snappen dat een straat op mensenmaat veel waard is... Na 3 kwartier konden we weer met ruim 80% verder trippen. De rattenvanger van Hamelen vergezelde ons via een heerlijk hoorspel van het geluidshuis.

We kregen de tip  om in Frankrijk langs de E17 in de Ikea opnieuw op te laden. Batterij was nog 40% maar gratis snelladen is mooi meegenomen. Helaas was het restaurant van Ikea vroeger gesloten wegens corona en kuierden dan maar door de Zweedse meubelzaak om onze benen te strekken. Bij de volgende laadstop aan Nissan garage aten we in KFC-burgerrestaurant, niet echt een topper. Ondertussen zijn we terug op pad en besluiten nog een stuk van de avond/nacht verder te rijden omdat we deze ochtend later dan verwacht vertrokken zijn. Het inpakken en leren kennen van een auto waarmee je voor 't eerst rijdt vraagt wat tijd. Chauffeur Kurt is in elk geval tevreden over het rijcomfort en ook de kinderen hebben het naar hun zin op de achterbank. Nu is het bijna 10u in de avond en veel zin om sewes nog een tent op te zetten hebben we niet. Dus wordt het wellicht in de auto slapen...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Autodelen: een verhaal van dromen, durven en doen!

Op de foto: ons gezin met deelwagen via Cozywheels (een Renault Zoë) tijdens uitstapje naar Genk februari 2021. Dagje vakantiegevoel, want wij zitten niet dagdagelijks in de auto ;-) Hoe zijn wij tot autodelen gekomen?  Droom, durf en doe!  Waarin willen we investeren? In 2016 hadden we verbouwplannen op tafel liggen voor het vernieuwen en uitbreiden van onze keuken. Daarvoor hadden we een budget bij elkaar gespaard. We hielden een deel spaargeld opzij omdat we vermoedden dat onze auto binnen 5 jaar vervangen zou moeten worden. En ja... die zomer kregen we een hoge kost aan de auto (wiellagerset, gasdrukveer, 2 nieuwe banden...). Door samenloop van garantiegedoe in combinatie met verlof garagist stond de auto onvoorzien een maand in panne op onze oprit. We merkten wonderwel dat we ook zonder auto geraakten waar we moesten zijn en beslisten dat we bij een volgende hoge kost de auto zouden wegdoen zonder een nieuwe aan te kopen.  Zo kwam er ineens een flink spaarpotje bij om onze keuken

Cozywheels en Partago helpen ons #goedopweg

AUTODELEN Wij zijn bijna 3 jaar lid van Cozywheels, een deelplatvorm voor particulieren. Sinds maart 2020 zijn we aanvullend ook medecoöperant van Partago.  Mijn auto, mijn vrijheid? Voor ons is dat ballonnetje al lang doorprikt. Wij geraken waar we willen, zonder de extra kosten en onderhoud van een persoonlijke auto. Het geld dat we uitsparen door geen auto te bezitten maar enkel ons gebruik te bekostigen, kunnen we in echte 'vrijheid' steken ;-) (als vrijheid al iets materieels is...) Bovendien hoeven we geen auto te kiezen in functie van een jaarlijkse vakantie. Wij hebben keuze. Voor gewone ritten is een elektrische Renault Zoë ideaal (via Cozywheels en via Partago), voor een weekendje kamperen in de Ardennen doen we eerder beroep op een Berlingo met trekhaak (via Cozywheels) en voor een langere vakantie in Frankrijk kozen we nu dus voor de elektrische Nissan Evalia (via Partago).  Een gedeelde auto spaart 5 à 12 andere auto's uit, wat eveneens een winst i