Doorgaan naar hoofdcontent

Parti met Partago - heenrit deel 1




Onze reis door Frankrijk met als gehoopte bestemming de Pyreneeën tegen de Atlantische kust startte vandaag. Omdat onze Thalys naar Bordeaux afgeschaft werd, reserveerden we voor 2 weken via Partago - een coöperatie van elektrische deelwagens -een Nissan Evalia ev200. Dit type auto is nieuw voor ons, we hebben voorlopig enkel ervaring met een Renault Zoë (via Cozycar, platvorm voor particulier autodelen).

Elektrisch rijden betekent tijd nemen. En toevallig is tijd nemen en batterijen opladen ook het opzet van een vakantie.... ;-) We maakten een omwegje langs het kantoor van Partago in Gent, om daar nog een extra laadkabel op te pikken met gewone stekker. Die zal op een camping beslist van pas komen dus de omweg waard. Gent werd zo ook onze eerste laadstop. We picknickten ondertussen in een straat die de buurt had omgebouwd tot 'leefstraat'.   Het progressieve Gent, waar al velen snappen dat een straat op mensenmaat veel waard is... Na 3 kwartier konden we weer met ruim 80% verder trippen. De rattenvanger van Hamelen vergezelde ons via een heerlijk hoorspel van het geluidshuis.

We kregen de tip  om in Frankrijk langs de E17 in de Ikea opnieuw op te laden. Batterij was nog 40% maar gratis snelladen is mooi meegenomen. Helaas was het restaurant van Ikea vroeger gesloten wegens corona en kuierden dan maar door de Zweedse meubelzaak om onze benen te strekken. Bij de volgende laadstop aan Nissan garage aten we in KFC-burgerrestaurant, niet echt een topper. Ondertussen zijn we terug op pad en besluiten nog een stuk van de avond/nacht verder te rijden omdat we deze ochtend later dan verwacht vertrokken zijn. Het inpakken en leren kennen van een auto waarmee je voor 't eerst rijdt vraagt wat tijd. Chauffeur Kurt is in elk geval tevreden over het rijcomfort en ook de kinderen hebben het naar hun zin op de achterbank. Nu is het bijna 10u in de avond en veel zin om sewes nog een tent op te zetten hebben we niet. Dus wordt het wellicht in de auto slapen...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Batterijen opladen - heenrit kort

Even melden dat we goed aangekomen zijn op camping Col d'Ibardin in Urugne nabij Hendaye vlak tegen Spanje. 1400 km op de teller... Het was een hele uitdaging maar wel fier dat we het aangedurfd hebben elektrisch tot hier te bollen. Twee en een halve dag onderweg geweest, éen keer met lege batterij getakeld tot laadpunt... Pas onderweg ontdekten we dat de meeste laadpalen langs de autostrade in Frankrijk sinds februari dit jaar buiten werking zijn gesteld. Het hele relaas vertel ik nog wel uitgebreider in een volgende post. Ondertussen genieten we hier volop en laden ook onze batterijen op...


Laden en lossen - heenrit deel 2

Even een terugblik op onze heenrit. We vertrokken donderdag net voor de middag
en arriveerden op onze eindbestemming zaterdagavond om 22.30u. Dat was later dan we verwacht hadden. Ik vermoed dat de terugrit vlotter en korter zal zijn. We hadden immers nog wat te leren. Wat we zoal al doende ondervonden hebben: op autostrades aan een snelheid van 110km/u konden we met onze volgeladen auto zo'n 150km in een keer afleggen (en nog wat veilige marge overhouden). Bij een 'gewone' auto sta je daar niet zo bij stil, maar alles boven de 90km/u verbruikt echt ontzettend meer brandstof (gelukkig dat Kurt zijn eigen surfplank toch thuis liet en één ter plaatse huurt - zou het verbruik anders nog aanzienlijk verhoogd hebben). Ook de airco zetten we niet onnodig aan om verbruik te sparen. Je wordt duidelijk meer bewust van wat alles aan energie verbruikt ;-) Op gewone wegen konden we zo'n 180 km doen gok ik. Normaal staat aangegeven dat je 200 a 220 km kan rijden, maar dat zal dus …